حقایقی عجیب در مورد رشد کودک: چقدر کودک شگفت‌انگیزتان را می‌شناسید؟

حقایقی عجیب در مورد رشد کودک: چقدر کودک شگفت‌انگیزتان را می‌شناسید؟

خیلی از والدین می‌پرسند که چرا کودک آنها دیر می‌خوابد یا چرا این‌قدر زود بیدار می‌شود و یا چرا نمی‌تواند یک‌ جا بند شود؟ چیزهای زیادی برای یادگیری یک کودک نوپای سر تا پا شور و شادی در این دنیا وجود دارد. مغز پرمشغله‌ٔ یک کودک نوپا اطلاعات جدید را مانند اسفنج به خود جذب می‌کند و این می‌تواند نشستن یا به خواب رفتن را برایش دشوار کند. در این مطلب می‌توانید با سه واقعیت جالب در مورد رشد کودک نوپایتان که ممکن است آنها را ندانید آشنا شوید.

کودک شما چه کلمه‌هایی بلد است؟

کودکان زبان را خیلی زودتر از آنکه بتوانند صحبت کنند، می‌فهمند. کارشناسان علوم اعصاب می‌گویند در یک سالگی، کودکان به طور معمول حدود ۷۰ کلمه را می‌فهمند، اما فقط تعداد معدودی از آنها را به زبان می‌آورند. در حدود ۱۸ ماهگی، گنجینه‌ٔ واژگان گفتاری کودکان نوپا شروع به فوران می‌کند. آنها کلمات جدید را با سرعت حیرت‌آور هر دو ساعت یک کلمه یاد می‌گیرند.

در شش سالگی، آنها به طور معمول حدود ۱۳ هزار کلمه را می‌فهمند و این در مقایسه با حدود ۶۰ هزار کلمه‌ای که شمای بزرگسال می‌دانید؛ اگرچه احتمالاً بچه‌ها از تمام این گنجینه استفاده نمی‌کنند.

کودکتان راست دست یا چپ دست است؟

بیشتر کودکان یک ساله قادر به استفاده از هر دو دست هستند، یعنی از هر دو دستشان به طور مساوی استفاده می‌کنند. کودک نوپای شما احتمالاً در دو یا سه سالگی کم‌کم ترجیحش برای دست راست یا چپ خود را نشان می‌دهد و برای حدود ۹۰ درصد از کودکان، این ترجیح دست راست خواهد بود.

چرا تعداد راست دست‌ها این‌قدر زیاد است؟ هیچ‌کس درست نمی‌داند. اما کارشناسان معتقدند ژنتیک در این اتفاق نقش دارد و والدین چپ دست احتمال بیشتری برای داشتن فرزندان چپ دست دارند. هنجارهای اجتماعی هم یکی دیگر از این علل است. مردم سرزمین و فرهنگ‌هایی که در آنها چپ‌ دستی غیرقابل قبول تلقی می‌شود، افراد چپ‌ دست کمتری خواهند داشت؛ شاید شما هم به یاد داشته باشید که در گذشته بیشتر از الان، چپ دست بودن در برخی فرهنگ‌ها، یک ایراد تلقی می‌شد.

همچنین نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید افراد بیشتری راست دست هستند چون در رحم، سه چهارم جنین‌ها در هفته‌های آخر بارداری دست راستشان رو به بیرون است و در نتیجه امکان حرکت آزادانه‌تری را دارد. نظریه‌ٔ دیگری می‌گوید دلیل راست دستی اکثریت این است که نوزادان بیشتر احتمال دارد که سر خود را به سمت راست بچرخانند تا چپ؛ گرچه دلایل این یکی روشن نیست. نظریهٔ دیگری نیز هست که می‌گوید این تنها یک رفتار اکتسابی است، یعنی شما با دست راست خود چیزهایی را به فرزندتان می‌دهید و او هم از همان رفتار پیروی می‌کند.

بهره‌ٔ مغزی کودکان نوپا چقدر است؟

کارکردهای اصلی مغز در بدو تولد فعال هستند. اما قشر مغز، یعنی بخشی از مغز که فکر می‌کند و خاطرات را ذخیره و حرکت عضلانی ارادی را کنترل می‌کند، فقط پس از مواجهه با دنیای خارج از رحم شروع به کار می‌کند.

بنا به گفتهٔ کارشناسان، بین سن یک تا دو سالگی، قشر مغز در هر ثانیه بیش از دو میلیون سیناپس، یعنی ارتباط بین سلول‌های مغزی جدید اضافه می‌کند. در دو سالگی، کودکان نوپا بیش از ۱۰۰ تریلیون سیناپس دارند که بیشترین تعدادی است که در طول زندگی خواهند داشت. این بخشی از دلیل ظرفیت فوق‌العاده‌ای است که آنها برای یادگیری دارند.

این دوره‌ٔ «وفور سیناپس» می‌تواند تا هشت سالگی ادامه داشته باشد، اما با هرس کردن و حذف مداوم سیناپس‌های استفاده‌نشده نیز همراه است. تا زمانی که فرزندتان به بزرگسالی می‌رسد، بیش از ۵۰ درصد از این مسیرهای عصبی مغز از بین می‌روند.

***

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد. استفاده از عکس‌های مادرشو تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و پیگرد جدی قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط