شش نکته دربارهٔ روتین خوابی شکست‌ناپذیر برای بچه‌های من

شش نکته دربارهٔ روتین خوابی شکست‌ناپذیر برای بچه‌های من

شوهرم از زمانی که بزرگ‌ترین فرزندم 19 ماهه بود در یک شیفت چرخشی کار می‌کرد، بنابراین روتین خواب بیشتر شب‌ها به عهده‌ٔ من است. الان که باید با یک کودک چهار ساله و یک کودک یک ساله کلنجار بروم، یاد گرفته‌ام که روتین پیش از خواب را جدی بگیرم. من حتی از یک اپ موبایل استفاده می‌کنم که زمان شروع روتین را یادآوری می‌کند. وقتی صدای زنگ را می‌شنوم می‌دانم که این آغاز پایان است. پس از ناکامی‌های ناشی از اجازه دادن به بچه‌ها برای خسته شدن بیش از حد و نبود ثبات در تلاش‌هایم برای ایجاد یک روتین قبل از خواب، چند نکته را آموخته‌ام. در این مطلب با نکته‌ها، ترفند و توصیه‌هایی را که برای من مفید بوده و ممکن است برای شما هم مفید باشد آشنا شوید.

روتین خواب بچه‌های من

۱. یک منبع خواب معتبر داشته باشید

آن‌قدر کتاب و مقاله درباره‌ٔ خواب وجود دارد که مطمئناً می‌توانید منبعی را پیدا کنید که با شما و فلسفه‌ٔ فرزندپروری شما سازگار باشد. وقتی دخترم به دنیا آمد، نمی‌دانستم که نیازهای خواب چقدر سریع تغییر می‌کند و چگونه می‌توان آنها را تطبیق داد. حالا، هر وقت متوجه می‌شوم که الگوی خواب فرزندانم در حال تغییر است به کتاب خواب مورد علاقه‌ام رجوع می‌کنم. این کتاب کمک می‌کند که بفهمم آیا این تغییر در محدوده‌ی نرمال است یا خیر، و همچنین کمک می‌کند که بفهمم زمان‌بندی خود را چگونه تغییر دهم تا مطمئن شوم بچه‌هایم باز هم خواب کافی خواهند داشت.

در مورد بردن بچه‌ها به تختشان برای خواب بدانید.

۲. روتین پیش از خواب خود را زودتر شروع کنید

هدف من این است که هر شب دخترهایم تا ساعت 7:00 عصر در رختخواب باشند. برنامه‌ریزی برای این کار در ساعت 5:00 عصر و با شروع شام آغاز می‌شود. من تسلیم  این واقعیت شدم که شام ممکن است مدتی طول بکشد. شروع زودهنگام شام به آنها 30 دقیقه تا یک ساعت وقت برای غذا خوردن می‌دهد، بدون این‌که مجبور باشم نق بزنم که عجله کنند. گاهی اوقات وقتی منوی شام شامل کلم‌بروکلی است بچه‌ٔ پیش دبستانی‌ام به یک ساعت تمام وقت نیاز دارد.

مطلب روتین خواب کودکان را ببینید.

۳. بعد از شام تایم نمایشگر نداریم

زمان حمام مدت کوتاهی پس از شام است، زیرا کودک یک ساله‌ٔ من معمولاً به حمام نیاز دارد، چون خودش را هنگام شام کثیف کرده است. این هم از مزایای یادگیری غذا خوردن با قاشق است! از آنجا که دخترهایم هر دو حمام را دوست دارند، هر وقت بتوانم فرصت بیشتری به آنها می‌دهم که از آن لذت ببرند. ما از وان پر از حباب‌ با اسانس اسطوخودوس استفاده می‌کنیم که آرامش‌بخش است و آنها با اسباب‌بازی‌ها و حباب‌ها بازی می‌کنند.

4. اتاقشان را آماده‌ٔ خوابیدن کنید

قبل از این‌که دخترها به اتاق خواب مشترک خود بروند من چراغ‌ها را خاموش می‌کنم، دستگاه نویز و رطوبت‌ساز آنها را روشن می‌کنم، چون اغلب با سرماخوردگی درگیریم، لباس خواب و لباس زیر را روی تخت دختر بزرگم می‌گذارم و یک پوشک و پیژامه را در نزدیکی میز تعویض پوشک کوچک‌ترین بچه‌ام می‌گذارم. بنابراین، بعد از مسواک زدن و خشک کردن دست و صورتشان در دستشویی، انتقال سریعی به زمان خواب داریم.

5. از یک پوشک شب خوب استفاده کنید

ما بعد از این‌که دخترم با استفاده از یک برند قدیمی پوشکش با احساس سرما و رطوبت از خواب بیدار می‌شد، شروع به استفاده از یک پوشک مخصوص شب جدید کردیم. بعد از آن همه تلاشی که برای خواباندن هر دو دخترم لازم است، آخرین چیزی می‌خواهم بیدار شدن یکی یا هر دوی آنهاست. پوشک خشک شب‌ها به کودک یک ساله‌ام کمک زیادی کرده و این به نوبه‌ٔ خود به کل خانواده‌ کمک می‌کند تا استراحت مورد نیاز خود را داشته باشند.

در مورد خرید پوشک خوب بدانید.

۶. در مورد دنبال کردن روتین خواب تزلزل نداشته باشید

وقتی به اتاق خواب رسیده‌ایم، در مورد روتین خواب تردید و تزلزلی نشان نمی‌دهم. داستان، دعا کردن، آهنگ. هر دو دخترم یک یا دو کتاب را انتخاب می‌کنند و پس از آن چند بوسه، و بعد چراغ خاموش می‌شود. تا آن موقع دختر چهار ساله‌ام تقریباً دیگر خوابیده است. گاهی اوقات دختر کوچکم نیاز به جنبانده شدن در آغوش من دارد، اما معمولاً بلافاصله پس از آن، از خواهرش در خوابیدن پیشی می‌گیرد.

امیدوارم برنامه‌ٔ روتین پیش از خواب ما بتواند به روتین شما هم کمک کند. کسب اطلاعاتی در مورد چرخه‌های خواب به من کمک کرده است تا بفهمم که این چارچوب‌ها برای ایجاد خواب خوب در شب چقدر مهم هستند. من برای این‌که بچه‌هایم بین ساعت 7 تا 7:30 بعدازظهر در رختخواب باشند خیلی جدی هستم. اگر این کار را نکنم تا چرخه‌ٔ بعدی خواب، توانایی خوابیدن را از دست می‌دهند! خواباندن بچه‌ها می‌تواند کمی شبیه تربیت گربه‌ها باشد، فقط به یاد داشته باشید که ثبات رویه کلیدی است. بخوانید، تحقیق کنید و از همه مهم‌تر، تصمیم قاطع بگیرید که یک روتین قبل از خواب مناسب خود پیدا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط