هفتهٔ سوم ماه دهم بعد از زایمان

با شروع این هفته، شما وارد سومین هفته از ماه نهم پس از زایمان خود شده‌اید و چیزی تا پایان ۹ ماهگی کودکتان هم نمانده است. در این مطلب نیز می‌توانید با مواردی از وضعیت هفتگی زندگی مادر طی این هفته و رشد کودک در هفتهٔ سوم از ماه دهم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

گرفتاری‌های خانه‌داری تمامی ندارد. این یکی از نگرانی‌های مادران عزیز است. وقتی نامرتبی و به هم ریختگی خانه‌ به حدی می‌رسد که باعث استرس شما می‌شود، این جملهٔ قدرتمند را به یاد بیاورید: «استانداردهای همیشگی خودت را پایین بیاور.» رسیدگی به امور خانه، نظافت و آشپزی به همان شکل که قبل از حضور کودک بود سخت است، به ویژه هنگامی که کودک شما قادر به حرکت است و تمام طول روز در حال به هم ریختن همه چیز است.

برای مرتب کردن مقداری از به هم ریختگی‌ها و برای اینکه احساس بهتری داشته باشید و کمی خیالتان راحت شود، بر کارهای مشخصی که توان و وقت انجام آنها را دارید تمرکز کنید. ابتدا کارهای ضروری را انجام دهید و سپس به کارهای پیچیده‌تر رسیدگی کنید. خانه را طوری نظم و ترتیب بدهید که زندگی روزانه شما را آسان‌تر کند. در صورت امکان، یک خدمتکار استخدام کنید که به طور منظم در کارها به شما کمک کند یا یک بار در ماه کسی را استخدام کنید که یک نظافت کلی انجام دهد و سر و سامان کاملی به خانه بدهد تا عقب‌افتادگی شما از کارها جبران شود. سپس با مشارکت همسرتان یک برنامه‌ریزی انجام دهید تا از این به بعد بی‌نظمی و ریخت و پاش را به حداقل برسانید.

همچنین صحبت کردن با والدین دیگر در مورد درماندگی خود در رسیدگی به امور می‌تواند به شما احساس بهتری بدهد. آنها احتمالاً با شما همدردی می‌کنند و ممکن است راهکارهای مفیدی را هم به شما یاد بدهند.

رشد و زندگی کودک

کلماتی که کودک شما از زمان تولدش شنیده است، کم‌کم سحر و جادوی خود را نشان می‌دهند، هرچند توانایی او در فهمیدن کلمات بسیار جلوتر توانایی او برای به کار بردن آنهاست. حالا او پرحرف شده و احتمالاً اصوات نامفهوم او کمی به کلمات، عبارات و حتی جملات واقعی شبیه شده است. کودک شما خودش فکر می‌کند دارد صحبت می‌کند، بنابراین طوری پاسخ دهید که انگار واقعاً همین‌طور است.

با اين حال هنوز هم کودک، منظور شما را بیشتر از روی لحن و آهنگ صدای شما می‌فهمد تا خود کلمات. او می‌تواند بفهمد که چه زمانی شما راضی هستید. هرچه بیشتر با کودک خود صحبت کنید، به طور رو در رو یا درحالی‌که کارهای دیگری مانند آشپزی، رانندگی یا لباس پوشیدن را انجام می‌دهید، او هم بیشتر در مورد برقراری ارتباط با دیگران می‌آموزد.

طی این هفته بد نیست در رابطه با سلامت کودکتان، به دنبال اطلاعات کاملی از گلودرد کودکان باشید و اگر هر کدام از علائم زیر را در کودک مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • لوزه‌های متورم و به رنگ قرمز روشن با نقطه‌های سفید دارد.
  • درجه حرارت بالاتر از ۳۸/۳ درجهٔ سانتی‌گراد مقعدی دارد.
  • لرز و تورم یا درد غدد لنفاوی در زیر فک کودک وجود دارد.
  • اگر کودک شما در بلع، تنفس یا باز کردن کامل دهانش مشکل دارد.

اگر تشخیص پزشک گلودرد میکروبی باشد، پزشک ممکن است از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده کند و حتی اگر کودک قبل از مصرف تمام داروها حالش بهتر شد، مطمئن شوید که دورهٔ کامل آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌خورد. نخوردن دورهٔ کامل آنتی‌بیوتیک ممکن است باعث عارضه‌های شدیدتری شود. برای کمک به کودک در مبارزه با بیماری نیز توجه و محبت زیادی به او نشان دهید و سعی کنید برای نوشیدن به او آب خنک بدهید و قبل از دادن هر نوع داروی مسکنی، حتماً با پزشکش مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید