هفتهٔ چهارم ماه دوم بعد از زایمان

هفتهٔ چهارم ماه دوم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد هفتهٔ چهارم از ماه دوم پس از زایمانتان خواهید شد. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی مادر در هفتهٔ هشتم پس از زایمان و مشکلات و سؤالات احتمالی مادران در مورد زندگی کودک طی هفتهٔ چهارم از دومین ماه تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

تردیدی وجود ندارد که شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای کودک است. با این حال، به دلایل بسیاری شیردهی برای برخی از مادران و کودکان امکان‌پذیر نیست. احساس گناه از عدم شیردهی می‌تواند ضربهٔ سنگینی باشد، به‌ ویژه اگر شما در دوران بارداری برای تغذیهٔ کودک با شیر خود برنامه‌ریزی کرده بودید، اما شرایط به گونه‌ای است که شیردهی غیرممکن یا سخت‌تر از چیزی است که انتظار داشتید.

هم شیر مادر و هم شیر خشک می‌تواند کودکان در حال رشد را به خوبی تغذیه کند و پرورش دهد. اگر به هر دلیلی شیردهی را متوقف کرده‌اید یا قصد این کار را دارید، به احتمال زیاد در مورد تصمیم خود با پزشکتان و پزشک کودکتان صحبت کرده‌اید، پس احساسات خود را راحت بیان کنید و خودتان را هم بی‌دلیل سرزنش نکنید.

رشد و زندگی کودک

مغز کودک شما از نظر اندازه و پیچیدگی در حال تکامل است و در طول سه ماه اول زندگی حدود پنج سانتی‌متر رشد می‌کند. ممکن است متوجه زمان‌های کوتاهی شوید که کودک آرام ولی هشیار است و همین بهترین زمان برای یادگیری فرزندتان است.

از این فواصل آرام برای آشنایی بهتر با کودک خود بهره ببرید. با او صحبت کنید، برای او آواز بخوانید و حتی تابلوی روی دیوار را برایش شرح دهید. کودک ممکن است هنوز نتواند چیزی به این معاشرت و ارتباط اضافه کند، اما او در حال جذب و یادگیری زبان شماست. اشیا، مناظر و آهنگ‌های جدید، همه فرصت‌های یادگیری است و برای او حتی زمان حمام کردن نیز وقتی برای درک جهان اطراف خواهد بود.

یکی از موارد دیگری که لازم است در طول این روزها به آن توجه کنید، شنوایی کودک است. محققان توصیه می‌کنند که از همهٔ کودکان قبل از مرخص شدن از بیمارستان تست شنوایی گرفته شود. اما تست‌ غربالگری شنوایی کودکان گاهی درجات خفیف مشکلات شنوایی را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین خوب بودن نتیجهٔ این تست به معنای آن نیست که شنوایی کودک شما کامل است. همچنین برخی از کودکان بعدها به علت بیماری یا جراحت دچار مشکل شنوایی می‌شوند. از آنجا که پدر و مادر و مراقبان یک کودک، اغلب اولین کسانی هستند که متوجه وجود مشکلی در کودک می‌شوند، لازم است از علائم هشداردهندهٔ ضعف شنوایی در بچه‌ها آگاه باشید.

این را هم بدانید که شما ممکن است قادر به تشخیص کامل مشکل نباشید. به عنوان مثال، وقتی که صحبت می‌کنید یا وارد اتاق می‌شوید، کودک شما ممکن است به سمت شما برگردد و واکنش نشان ‌دهد، اما این بدان معنا نیست که شنوایی او حتماً خوب است. ممکن است کودک قادر به شنیدن برخی صداها باشد، اما کمی ضعف شنوایی داشته باشد که مثلاً توانایی او برای یادگیری صحبت کردن تحت تأثیر قرار گیرد. به این دلایل، مهم است که شنوایی کودک شما در مراقبت‌های سلامت کودک به طور منظم توسط پزشک بررسی شود.

پس اگر هر گونه نگرانی در مورد شنوایی کودک خود دارید، حتماً به پزشک کودک اطلاع دهید. او می‌تواند گوش کودک را معاینه کند و تست‌های شنوایی را انجام دهد یا شما را به یک متخصص شنوایی یا متخصص ENT یا همان متخصص بیماری‌های گوش و حلق و بینی کودکان ارجاع دهد که می‌تواند معاینهٔ کامل‌تری را انجام دهد. تشخیص زودهنگام برای درمان مشکلات شنوایی مهم است. مشکلات شنوایی در صورت درمان نشدن می‌تواند باعث ایجاد مشکل در یادگیری و رشد مهارت زبانی شود. اما تشخیص زودرس و درمان شنوایی معمولاً به رشد طبیعی مهارت‌های زبان منجر می‌شود. درمان ممکن است شامل استفاده از یک سمعک باشد که می‌تواند حتی در گوش کوچک کودکان جا شود. در سن‌های بالاتر، کودکانی که مشکل شنوایی دارند، می‌توانند از کاشت حلزون شنوایی که دستگاهی است که با استفاده از الکترود، صدا را پردازش می‌کند و از گفتاردرمانی نیز بهره ببرند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید