هفتهٔ اول ماه سوم بعد از زایمان

هفتهٔ اول ماه سوم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد ماه سوم بعد از زایمان و تولد کودکتان شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با زندگی یک تازه‌مادر در هفتهٔ اول از ماه سوم پس از زایمانش و همچنین چگونگی رشد یک کودک در طول هفتهٔ اول ماه سوم زندگی‌اش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

تعداد بسیار کمی از والدین در هفته‌های بعد از تولد کودک همچنان مثل قبل احساسات عاشقانهٔ پرهیجان نسبت به یکدیگر دارند که دلایل کاملاً قابل درکی هم دارد. با این حال، به یاد داشته باشید که پدر یا مادر شدن به این معنا نیست که شما دیگر هیچ گونه حس عاشقانه‌ای به همسرتان یا تمایلات جنسی ندارید. حتی اگر فرصت، انرژی یا تمایل کافی به رابطهٔ جنسی ندارید، شما و همسرتان هنوز هم می‌توانید راه‌هایی برای ابراز عشق خود به یکدیگر پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

احساس خود را با ارتباط کلامی نشان دهید: با تمام استرس و فشارهایی که روی شماست، راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید. به یاد داشته باشید که شما هر دو در حال تجربهٔ تغییرات بزرگی در زندگی هستید. صحبت کردن در مورد آنها می‌تواند به شما کمک کند به هم نزدیک‌تر شوید یا شکایت‌ و غر زدن‌های خود را طوری بیان کنید که اتهام‌آمیز به نظر نرسد.

با هم بخندید: هنگامی که زندگی شما از این رو به آن رو شده است و به قدری خسته هستید که هیچ‌‌کدام از احساس‌های خود را به درستی درک نمی‌کنید، هم می‌توانید برای این وضعیت گریه کنید و هم می‌توانید به آن بخندید و همگی می‌دانیم که خیلی بهتر است اگر با هم به همه چیز بخندیم تا این روزهای بی‌تکرار را مدام بدخلق باشیم.

گاهی با یکدیگر به جایی فرار کنید: کودک خود را نزد یکی از اقوام مورد اعتماد یا یک پرستار بچه بگذارید و با هم بیرون بروید. به دیدن یک فیلم در سینما بروید، در رستوران شام یا در یک کافه بستنی بخورید یا کار دیگری انجام دهید که از با هم بودتان لذت ببرید. تنها چند ساعت دور بودن از جریان روتین و معمول زندگی می‌تواند هر دو نفر شما را دوباره شارژ کند.

علاقه‌ٔ خود را با تماس فیزیکی ابراز کنید: رابطهٔ جنسی فقط شامل آمیزش نیست. بوسیدن، در آغوش گرفتن، نوازش و دیگر شکل‌های صمیمیت جسمی به انرژی زیادی نیاز ندارد و می‌تواند به آرامش شما کمک کند.

عشقتان را در گذر زمان حفظ کنید: همه چیز می گذرد و زمان پیش می‌رود، کودک شما بزرگ می‌شود و کمتر به مراقبت هر لحظهٔ شما نیاز خواهد داشت. چیزی که لازم است به یاد داشته باشید این است که روزها و هفته‌های آشفته و شلوغ پیش رو موقتی است و بالاخره تمام می‌شود. در این میان فراموش نکنید که این شما و همسرتان هستید که نیاز به نگهداری از عشق خود برای داشتن خانواده‌ای سالم دارید.

همچنین این هفته‌ها زمان خوبی است که هر سؤالی در مورد شیردهی، بازگشت به کار و هر گونه نگرانی سلامت یا رفتاری دیگری دارید طی یکی از جلسه‌های مراجعه به مراکز بهداشتی یا پزشکتان بپرسید.

رشد و زندگی کودک

کودک شما اکنون می‌تواند تفاوت بین صداهای آشنا و دیگر صداها را تشخیص دهد. به مرور نیز این قدرت در او بهتر می‌شود. او با محیط اطراف خود هماهنگی بیشتری دارد. شما می‌توانید متوجه شوید که چگونه به اطراف نگاه می‌کند تا منشاء صداها را ببیند. گفت‌وگوی مداوم و به ظاهر یک‌طرفهٔ شما می‌تواند به کودک در توسعهٔ حس مکانی او کمک کند. او ممکن است مجذوب حرکات دهان و صورت شما در حین صحبت کردن شود. توانایی او برای برقراری ارتباط، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کودک گنجینهٔ حیرت‌انگیزی از صداهای آهنگ‌دار، لبخندها و گریه‌های منحصربهفرد برای بیان نیازهای مختلف خود دارد.

همچنین در جلسات مراقبت‌ از کودک نیز پزشک کودک احتمالاً در مورد اصول اولیهٔ مراقبت از کودک مثل تغذیه، وضعیت دفع، میزان و چگونگی خواب شیرخواران، رفتار کودک و چگونگی رشد او از شما سؤال خواهد کرد. او قد و وزن و دور سر کودک را اندازه‌گیری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که کودک با سرعت مناسب در حال رشد است. رشد بینایی و شنوایی، قلب و ریه‌های کودک نیز بررسی خواهد شد. در واقع، پزشک، فرزندتان را از سر تا پا معاینه می‌کند تا مطمئن شود که سالم است و به طور طبیعی مراحل رشد خود را می‌گذارند.

همچنین وجود مشکلات رایج مربوط به سلامت کودک مثل حساسیت به پوشک، برخی از مشکلات پوستی کودکان، برفک دهان و عارضهٔ کلاه ‌گهواره بررسی خواهد شد. ید. همچنین توصیه می‌شود که واکسن‌های کودکتان را فراموش نکنید و در مورد اسهال کودک، عارضهٔ یبوست کودکان و چگونگی و علت وجود تب در بچه‌ها مطالعه و تحقیق کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید