هفتهٔ چهارم ماه چهارم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد هفتهٔ آخر از چهارمین ماه زندگی جدیدتان همراه با کودک چهار ماهه‌تان خواهید شد. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی یک مادر عزیز طی هفتهٔ چهارم از ماه چهارم پس از زایمانش و همین‌طور چگونگی رشد یک کودک در هفتهٔ چهارم از ماه چهارم تولدش‌ آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

طی این روزها طبیعی است که حتی وقتی کودک خود را پیش پدر و مادرتان یا یک پرستار بچه‌ٔ قابل اعتمادتان می‌گذارید، احساس اضطراب کنید. کمی احساس نگرانی در مورد جدایی از کودک نشانه‌ی آن است که شما مادری مراقب و مسئول هستید. با این حال، شما نباید همیشه تسلیم نگرانی‌های خود شوید. خواست شما برای اینکه همیشه کنار کودک باشید باید با واقعیت‌ها و ملاحظات دیگری مانند سلامت روانی خودتان، زمان کار کردن شما و نیاز کودک برای یادگیری ایجاد ارتباط و کنار آمدن با دیگران در زندگی سنجیده شود.

یک پرستار بچه هم می‌تواند ضروری و مفید باشد. اگر قبلاً پرستار بچه استخدام نکرده‌اید، از والدین دیگری که به آنها اعتماد دارید پرس‌وجو کنید. وقتی کسی را برای پرستاری پیدا کردید، از او بخواهید به خانه بیاید و درحالی‌که شما کارهای خانه را انجام می‌دهید، مراقب کودکتان باشد. به این ترتیب شما می‌توانید نحوهٔ برخورد و تعامل او را با کودک ببینید. در روزهای اول حضور پرستار در کنار کودک، مدت زیادی از خانه دور نمانید و مثلاً فقط برای خرید کوتاهی بیرون بروید. وقتی خانه را ترک می‌کنید، سعی کنید نگرانی و دلواپسی خود را نشان ندهید. اگر نگران به نظر برسید، کودک شما ممکن است متوجه شود و جدایی را برای هر دو نفر شما سخت‌تر کند.

رشد و زندگی کودک

در این هفته، کودک شما وقتی روی شکم قرار می‌گیرد، احتمالاً سر و شانه‌هایش را بالا می‌برد و از دست‌های خود به عنوان اهرم استفاده می‌کند. این حرکت که شبیه شنا رفتن در مقیاسی کوچک است، به تقویت عضلات او کمک می‌کند و دید بهتری از اطراف به او می‌دهد. او حتی ممکن است با غلتیدن به پشت یا برعکس، شما را متحیر کند. این مهارت را می‌توانید از طریق بازی تشویق کنید. يك اسباب‌بازی را در يك سمت او كه معمولاً به آن سمت می‌غلتد، تکان دهيد تا نظرش جلب شود و به سمت آن بغلتد. تلاش او را تحسین و تشویق کنید و به او لبخند بزنید. کودک به حمایت شما نیاز دارد، زیرا این فعالیت جدید می‌تواند برای او کمی ترسناک یا عجیب باشد.

همچنین در مورد موارد سلامت کودک لازم است بدانید که برخی از نوزادان چاق و تپل به دنیا می‌آیند و برخی دیگر بعد از تولد چاق می‌شوند. دلیل چاقی این نیست که آنها رژیم غذایی ناسالمی دارند، بلکه به این دلیل است که آنها هنوز عضلهٔ زیادی ندارند. این نوع از چاقی نوزادی به احتمال زیاد با رشد کودک از بین می‌رود. اما در صورت چاق بودن کودک، ابتدا لازم است پزشک کودک، وزن و قد او را اندازه‌گیری کند و بسیار به ندرت پیش می‌‌آید که پزشک نگرانی زیادی در مورد وزن کودک نشان دهد، به خصوص قبل از اینکه مواد غذایی کمکی و جامد به رژیم غذایی کودک اضافه شده باشد.

همچنین یک کودک چاق لزوماً به یک نوجوان یا بزرگسال مبتلا به اضافه وزن تبدیل نخواهد شد. بسیاری از کودکان پس از شروع چهار دست‌وپا رفتن و سپس راه رفتن، لاغر می‌شوند. همان‌طور که کودک رشد می‌کند، شما می‌توانید با تشویق او به بازی کردن، وزن او را در محدودهٔ مناسب و سالم نگه دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید