هفتهٔ سوم ماه پنجم بعد از زایمان

در طول این هفته، شما در حال گذراندن هفتهٔ سوم از پنجمین ماه بعد از زایمانتان هستید. در این مطلب نیز می‌توانید با بخشی از وضعیت زندگی مادر و چگونگی رشد و زندگی کودک در هفتهٔ سوم از ماه پنجم بعد از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

بسیاری از تازه‌مادران شاغل می‌توانند با تمرین پمپ کردن شیر در این هفته‌ها، برای زمان بازگشت به کار آمادگی لازم را پیدا کنند و کار دوشیدن شیر را حتی در محل کارشان نیز ادامه دهند. انجام این کار کمک می‌کند تا سطح تولید شیر حفظ شود و شیر لازم برای تغذیهٔ کودک با شیشه‌شیر فراهم می‌شود. اما مهارت پیدا کردن در این کار، به‌ ویژه در ابتدا می‌تواند سخت باشد. برخی راهکارها که دوشیدن شیر را در محل کار را آسان‌تر می‌کند شامل موارد زیر است:

در خانه تمرین کنید: قبل از برگشتن به سر کار و در دورهٔ مرخصی زایمان، پمپ کردن شیرتان را تمرین کنید. بسیاری از مادران شیردوش برقی با دو پمپ را انتخاب می‌کنند. این نوع شیردوش امکان می‌دهد که هر دو سینه را به طور کامل و همزمان خالی کنید، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. از لوازم جانبی شیردوش سینه که می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند استفاده کنید، مثلاً سوتین مخصوص پمپ شیر دست‌های شما را آزاد می‌گذارد، همچنین کیسه‌های ضدعفونی‌کننده برای قطعات شیردوش و کیسه‌های پلاستیکی مخصوص ذخیره‌سازی شیر مادر. همچنین سعی کنید شیر دوشیده‌شدهٔ خود را در محل کارتان در جای سردی مثل یخچال نگه دارید. اگر در محل کار شما یخچالی وجود ندارد، به یک ظرف خنک‌کننده و بسته‌های یخ نیاز دارید.

جای ثابتی را برای دوشیدن شیر در نظر بگیرید: بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ محلی برای بانوان یا یک نمازخانه دارند. اگر محل کار شما چنین فضایی ندارد و شما یک اتاق کار جداگانه ندارید، بهتر است به فکر پیدا کردن محلی برای آن باشید.

دوشیدن شیر را هر روز در یک زمان مشخص انجام دهید: در صورت امکان، برای حفظ سطح تولید شیر سعی کنید هر سه ساعت یک بار شیر خود را پمپ کنید. به خاطر داشته باشید که بین این وعده‌های پمپ کردن و دوشیدن شیر، به قدر کافی مایعات بنوشید.

این کار را با آرامش انجام دهید تا جریان شیر بیشتر شود: برخی مادران به عکسی از کودک خود نگاه می‌کنند یا چیزی که بوی او را می‌دهد بو می‌کنند تا ذهنشان متمرکز شود و آرامش لازم را پیدا کند. یادآوری لالایی‌ای که برای کودک خود می‌خوانید یا تجسم شیر دادن به کودکتان نیز می‌تواند مؤثر باشد.

رشد و زندگی کودک

اگرچه گریه کردن هنوز هم اصلی‌ترین ابزار کودکتان برای برقراری ارتباط است، اما اکنون او حس شوخ‌طبعی پیدا کرده است. کودک ممکن است به غافلگیری‌های خوشایند بخندد، مثلاً وقتی شما زیر پتو پنهان شده‌اید و ناگهان صورت خود را بیرون می‌آورید یا وقتی یک اسباب‌بازی مثل اسباب‌بازی فنری از جعبهٔ آن بیرون می‌پرد، البته این غافلگیری‌ها نباید همراه با صدای خیلی بلند باشد و نباید کودک را بترساند.

شما همچنین می‌توانید با بازی‌های شاد و متفاوت، شکلک‌های خنده‌دار و شیرین‌کاری مختلف، توانایی و قدرت خندیدن‌ و لبخند زدن کودک را تشویق کنید. کودکان از شنیدن انواع صداها لذت می‌برند و شما برای ایجاد صداهای مختلف نیازی به اسباب‌بازی‌‌های خاص ندارید. به عنوان مثال، با زبان خود صدا درآورید، سوت بزنید یا صداهای حیوانات را تقلید کنید تا واکنش کودکتان را ببینید.

در رابطه با سلامت کودک طی این هفته‌ها شاید بد نباشد که بدانید، ویروس سن‌سیشیال تنفسی، باعث بروز علائمی شبیه سرماخوردگی در طول ماه‌های زمستان می‌شود. این ویروس به خودی خود خطرناک نیست، اما می‌تواند به عفونت گوش، برونشیولیت یعنی عفونت مجاری هوایی کوچکی که نایژک نامیده می‌شوند، سینه‌پهلو یا ذات‌الریه، و ابتلا به آسم یا دیگر مشکلات تنفسی در آینده منجر شود. به عنوان مثال، ممکن است به نظر برسد که کودک شما سرماخوردگی خفیفی دارد، اما پس از چند روز، سرفه‌ها بدتر شود و در تنفس دچار زحمت شود. نشانه‌های این که کودک شما ممکن است یک عفونت جدی داشته باشد عبارتند از:

  • گشاد شدن سوراخ‌های بینی
  • منبسط کردن بیش از حد قفسهٔ سینه
  • جمع کردن عضلات شکم
  • خرخر کردن و یا خس خس سینه
  • صدای سوت مانند و تیز هنگام تنفس
  • تنفس سریع یعنی بیشتر از ۶۰ تنفس در دقیقه
  • لب یا ناخن مایل به کبودی
  • مشکلات تغذیه

اگر حدس می‌زنید کودکتان به این عفونت مبتلا شده، لازم است با پزشک کودک تماس بگیرید. او ممکن است از شما بخواهد کودک را به مطب ببرید تا تنفس و اکسیژن دریافتی او بررسی شود. به‌طورکلی، در زمان بروز این بیماری‌ها در کودکان شیرخوار لازم است سطح آب بدن کودک را بالا نگه دارید و او را از دود و عطر و بوهایی که می‌توانند تنفس را حتی سخت‌تر کنند دور نگه دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید