هفتهٔ دوم ماه هفتم بعد از زایمان

در این روزها، شما وارد دومین هفته از هفتمین ماه پس از زایمانتان شده‌اید و کودک شما نیز از هفتهٔ پیش وارد هفت ماهگی خود شده است. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی یک تازه‌مادر طی این هفته و همچنین رشد کودکتان در هفتهٔ دوم از ماه هفتم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

نمی‌توان پدر و مادری را تصور کرد که گهگاه کودکان دیگر را برای مقایسه با کودک خود، یک برانداز کوتاه و گذرا نکنند. وقتی شما در مورد کودکی می‌شنوید که در یک زمینه جلوتر از فرزند شماست، طبیعی هم هست که نگران شوید یا حداقل تردید کنید که آیا فرزندتان سالم و نرمال است یا مشکلی دارد. اما لازم است بدانید که این نوع تفکر در نهایت چندان مفید نیست، چون هر کودکی با سرعت منحصربه‌فرد خود رشد می‌کند، به‌ ویژه در حوالی شش ماهگی، رشد فیزیکی و توانایی‌های گفتاری می‌تواند به طور قابل‌ توجهی در میان کودکان متفاوت باشد.

اگر نگرانی‌هایی در مورد رشد کودک خود دارید، بهتر است به جای مقایسه با کودکان دیگر، به پزشک کودکتان اعتماد کنید و بدانید که حتی نمودار رشد کودک که نشان‌دهندهٔ مراحل رشد کودکان است فقط یک راهنمای کلی خواهد بود و این امکان وجود دارد که کودک شما با جدول زمانی رشد هماهنگ نباشد، زیرا او موقتاً بر یک مهارت دیگر تمرکز کرده است یا اینکه تنها به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین تنها به دلیل اینکه کودک شما در یک زمینه تأخیر دارد، احتمال تأخیر در رشد و نمو کلی او خیلی بالا نمی‌رود، اما به غریزهٔ خودتان هم اعتماد کنید و اگر با وجود این اطلاعات باز هم نگران هستید، با پزشک کودکتان صحبت کنید.

چگونگی رشد کودک

یکی از مواردی که طی این روزها و هفته‌ها ممکن است در فرزندتان ببینید این است که شاید او مدتی یکی از دست‌های خود را به دیگر دستش ترجیح بدهد و سپس این اولویت را کمی و چند بار جابه‌جا کند. اما تا حدود دو یا سه سالگی نمی‌توانید بگویید که او چپ‌دست است یا راست‌دست، پس یادتان باشد سعی نکنید بر ترجیح دست کودکتان اثر بگذارید، چون چپ‌دستی یا راست‌دستی افراد قبل از تولد آنها تعیین می‌شود. وادار کردن کودک به استفاده از یک دست وقتی تمایل به استفاده از دیگری دارد، ممکن است او را گیج کند و به مشکلاتی در هماهنگی دست و چشم، اختلال در مهارت کار کردن با دست و دست‌خط بد منجر شود.

در مورد مصرف مکمل و ویتامین‌ها در این سن نیز برخی مادران می‌پرسند زمان مناسب دادن ویتامین به کودکان از چه سنی است؟ پزشکان اغلب ویتامین D را از روز اول به عنوان مکمل برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و نوزادانی که روزانه کمتر از ۹۰۰ گرم شیر خشک می‌خورند توصیه می‌کنند.

درست است که بدن ما پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین D تولید می‌کند، اما بهتر است قرارگیریِ نوزاد در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید، زیرا پوست نوزادان فوق‌العاده نازک و حساس است، و هر دقیقه از قرارگیری نوزادان در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات پوستی جدی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد، حتی اگر پوست دچار سوختگی نشود. کرم‌ ضدآفتاب، نوزادان را از نور خورشید محافظت می‌کند، اما اشعه‌های لازم برای تولید ویتامین D در بدن را نیز خنثی می‌کند.

درمورد ویتامین‌های دیگر، وقتی مواد غذایی کمکی را به رژیم غذایی کودک اضافه می‌کنید، پزشک کودک ممکن است مکمل‌های اضافی را توصیه کند یا این کار را نکند. کودکانی که به مرور زمان انواع مواد غذایی را می‌خورند معمولاً به مکمل‌ها نیازی پیدا نمی‌کنند، اما استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال، در موارد زیر خوردن مکمل ویتامین ممکن است ضروری باشد:

اگر نگرانی‌ خاصی در این زمینه دارید، بهتر است حتماً با پزشک کودکتان صحبت کنید. اما چگونه می‌توان فهمید که کودک از لحاظ تغذیه و غذا به چیزی نیاز دارد؟ اگر نگرانی‌هایی در مورد رسیدن ویتامین و مواد معدنی کافی به بدن کودکتان دارید، بهتر است با پزشک کودک مشورت کنید و هرگز ویتامین‌ها یا مکمل‌های مختلف را سرخود به کودک ندهید، حتی در دزهای پایین. همچنین ویتامین‌ها مانند هر داروی دیگری تنها باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند. دادن دز غلط یا بالاتر از یک ویتامین به کودک می‌تواند در جذب سایر مواد مغذی اختلال ایجاد کند و حتی بسته به نوع ویتامین می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید