هفتهٔ‌ چهارم ماه هفتم بعد از زایمان

حالا شما در پایان ماه هفتم پس از زایمانتان قرار دارید و کودکتان نیز تا پایان این هفته دیگر هفت ماهه‌ش تمام خواهد شد و وارد هشت ماهگی‌اش می‌شود. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی مادر طی این هفته و چگونگی بازی‌های کودکتان و رشد او در هفتهٔ چهارم از ماه هفتم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

نیت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها واقعاً خیر است، فقط شاید گاهی بیش از حد خیر است. اگر والدین شما یا والدین همسرتان از شیوهٔ تربیتی یا فرزندپروری شما انتقاد کردند، توصیه‌های بی‌موردی کردند یا به شکلی سعی می‌کنند در شیوهٔ تربیتی شما اعمال نظر کنند، سعی کنید واکنش تدافعی نشان ندهید یا آنها را قضاوت نکنید. داشتن اعتماد به نفس در زمینهٔ مهارت‌های فرزندپروری شما، مواجههٔ درست با این توصیه‌ها و نصیحت‌های بی‌مورد را راحت‌تر خواهد کرد. درست است که آنها ممکن است تجربهٔ بیشتری در این زمینه‌ داشته باشند، اما شما و فقط شما هستید که پدر یا مادر این کودک خاص هستید و این واقعیتی است که می‌توانید به مرور و با ملایمت به آنها یادآوری کنید. هرچند تجربهٔ آنها هم می‌تواند مفید باشد، اما حتی وقتی در یک زمینه، فقط نظر خودتان را ترجیح می‌دهید هم بهتر است از آنها برای توصیه‌هایشان تشکر کنید.

در مورد نگرانی برای لوس کردن کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگش بدانید که کودک شما از در آغوش گرفته شدن و دوست داشته شدن آسیبی نخواهد دید، مگر اینکه این توجه اضافی به طور معمول با برنامهٔ تغذیه و خواب او تداخل پیدا کند. هدیه دادنِ بیش از حد پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هم گاهی اوقات باعث تعجب پدر و مادر کودک است، اما آنها معمولاً این کار را از روی عشق و سخاوت واقعی انجام می‌دهند. هنگامی که با چیزی مخالف هستید، به یاد داشته باشید که پاسخ خود را با یک نظر مثبت شروع کنید. به عنوان مثال، از آنها برای سخاوتشان تشکر کنید و بعد توضیح دهید که شما چه چیزی را برای کودک ترجیح می‌دهید.

رشد و زندگی کودک

در این سن، کودکان ممکن است به عروسک‌های حیوانات علاقه‌مند شوند. کودک شما حتی ممکن است به یکی از آنها طوری خو بگیرد که بدون آن جایی نرود یا نخوابد. اگر چنین است، این عروسک به زودی از سر تا پا پوشیده از آب دهان کودک می‌شود و هر جا می‌روید با شما می‌آید. نگران نباشید، زیرا این اتفاق که شیء انتقالی نام دارد، می‌تواند نشانه‌ای از استقلالِ در حال ظهور کودک باشد تا او آهسته‌آهسته بیاموزد که خود را از شما جدا کند.

وقتی می‌خواهید اعضای جدیدی به خانوادهٔ عروسک‌های کودک اضافه کنید، به دنبال اسباب‌بازی‌های نرم باشید که خوب دوخته شده باشند. دیگر اسباب‌بازی‌های خوب شامل توپ‌های مختلف اما نه آنهایی که آن‌قدر کوچک هستند که در دهان کودک جا می‌شود، اسباب‌بازی‌های چیدنی، لگوها و دیگر عروسک‌های بزرگ است.

اگر کودک اجازه نمی‌دهد یک یا دو اسباب‌بازی خاص را از او جدا کنید، آنها اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش هستند. در این مرحله از رشد، اگر سعی ‌کنید چیزهای مورد علاقهٔ کودک را از او جدا کنید، با صدای بلند اعتراض خواهد کرد.

همچنین بهتر است اطلاعات کاملی از رژیم غذایی مناسب کودکان در این سن و اصول مربوط به خواب کودکان در سن هفت تا ۹ ماهگی به دست آورید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید