هفتهٔ سوم ماه هشتم بعد از زایمان

در این هفته شما در حال گذراندن سومین هفته از ماه هشتم پس از زایمان خود هستید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از وضعیت هفتگی زندگی یک تازه‌مادر و همچنین زندگی و چگونگی رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه هشتم بعد از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

بعد از گذشت هفته‌ها از تولد کودکتان، اگر هنوز زمان چندان زیادی را دور از او نگذرانده‌اید، لازم است بدانید که در این مورد شما تنها نیستید. با این حال، دلایل خوبی وجود دارد که گهگاه از کودک خود دور شوید، اگر نه به خاطر خودتان، حداقل به خاطر او، چون جدایی کوتاه‌مدت به او کمک می‌کند با افراد دیگر کنار بیاید و اجتماعی‌تر شود و حتی ممکن است او را برای اضطراب جدایی آماده کند.

اما به یاد داشته باشید که نیازی نیست مدت زیادی بیرون بمانید. یک ساعت گردش، پیاده‌روی یا سینما رفتن کافی است. هر جدایی کوتاهی وقتی که کودک بیدار است و متوجه نبودنتان می‌شود، شما را به هدفتان می‌رساند. شما نیز به نوبهٔ خود، متوجه خواهید شد که اگر شما آنجا نباشید تا مراقب کودکتان باشید، آسمان به زمین نخواهد آمد.

رشد و زندگی کودک

دندان درآوردن می‌تواند خیلی زود یعنی از سه ماهگی یا خیلی دیر، یعنی از ۱۲ یا ۱۳ ماهگی شروع شود، اما بیشتر کودکان اولین دندان خود یعنی معمولاً دو دندان وسط در فک پایین را بین چهار تا هفت ماهگی درمی‌آورند. اگر بین آن دو دندان فاصله‌ای وجود دارد هم نگران نشوید. دندان‌ها اغلب با زاویه‌های عجیبی از لثه بیرون می‌آیند و فضاهای بین آنها معمولاً تا سه سالگی، بعد از اینکه همهٔ ۲۰ دندان کودک درآمدند، ناپدید می‌شود. هنگامی که مرحلهٔ جوانه زدن دندان‌ها شروع می‌شود، بزاق بیشتری از دهان کودک سرازیر می‌شود که طبیعی است.

طی این هفته‌ها بهتر است اطلاعاتی در مورد خفگی کودکان نیز به دست آورید، زیرا خفگی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در میان کودکان است، بنابراین هر پدر و مادر و حتی مراقب کودک، باید مراحل احیای قلبی تنفسی کودک زیر یک سال را بلد باشد.

به طور اختصار، خفگی به معنای آن است که کودک در تلاش است تا نفس بکشد یا چیزی را که مجرای هوای او را مسدود کرده است خارج کند. اگر او در تنفس مشکل دارد، صداهای غیرمعمولی تولید می‌کند یا عق می‌زند، سرفه می‌کند و یا خس‌خس سینه دارد، ممکن است در حال خفگی باشد. همچنین پوست او ممکن است قرمز یا کبود شود یا حتی بیهوش شود.

اگر کودک شما می‌تواند سرفه کند، گریه کند و قادر به حرف زدن هم باشد و به نظر می‌رسد می‌تواند هوای کافی هم تنفس کند، پس مسیر هوایی او به طور کامل مسدود نشده است ولی اگر کودک شما تنفس منقطع داشت، رنگ پوست او از قرمز به کبودی تغییر یافت، وحشت‌زده به نظر می‌آید یعنی چشمانش گشاد شده و دهانش باز است یا ناهشیار به نظر می‌رسد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید و در همین حال سعی کنید راه تنفس او را باز کنید. شما باید به طور متناوب به پشت او ضربه بزنید و مانور فشار به قفسهٔ‌سینه را اجرا کنید تا شیء گیرافتاده را سرفه کند. همچنین برخی از راه‌های پیشگیری از خفگی در کودک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به کودکتان غذاهای متناسب با سنش بدهید.
  • در طول غذا خوردن بر او نظارت کنید.
  • با عجله یا در ماشین به او غذا ندهید.
  • همیشه در حین تغذیه او را به حالت عمودی بنشانید.
  • اجازه ندهید که با اشیای کوچک مثل اسباب‌بازی‌هایی که قطعات کوچک دارند بازی کند.
  • از داروهای مالیدنی برای دندان درآوردن استفاده نکنید، زیرا می‌تواند در رفلکس تهوع کودک تداخل ایجاد کنند.
  • برای خرید اسباب‌بازی، دستورالعمل‌های مربوط به سن را رعایت کنید. این دستورالعمل‌ها فقط بر مبنای ارزش آموزشی یا رشد مهارت‌ها تعیین نمی‌شود، بلکه ایمنی کودک را هم در نظر می‌گیرد.

اگر کودکتان چیز کوچکی را بلعیده است که سمی هم نیست، این اشیا اغلب پس از اینکه وارد معدهٔ کودک شد، معمولاً از طریق روده‌ها و بدون آسیب دفع می‌شود، اما اگر متوجه سرازیر شدن بیش از حد آب دهان، ناتوانی در بلعیدن یا کاهش چشمگیر در اشتهای کودک شدید، یا اگر کودک نشان می‌دهد در جایی که ممکن است یک شیء گیرافتاده باشد احساس درد می‌کند، بلافاصله به یک مرکز اورژانس ببرید یا با اورژانس تماس بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید