چهار سال و ۹ ماه: عادت‌های خواب

در چهار سال و ۹ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

عادت‌های خواب

این مشکلی شایع است که برنامه‌ٔ روزانهٔ سهل‌گیرانه در تعطیلات آخر هفته یا در طول مسافرت، یک کودک خوش‌خواب را در روز شنبه و شروع یک هفتهٔ تازه به بچه‌ٔ بدخلقی که از خوابیدن طفره می‌رود تبدیل کند. اما خوشبختانه عادت‌های بد تقریباً به همان سرعتی که ایجاد می‌شوند می‌توانند کنار گذاشته شوند.

نکته‌ٔ کلیدی این است که دوباره به روتینی ثابت برگردید. وقتی فرزندتان برای چند روز پشت سر هم طبق برنامه‌ٔ خواب همیشگی خود نخوابیده است، اگر خسته است سعی کنید زودتر از معمول او را در رختخواب بگذارید. اگر مشکل دیر خوابیدن و همچنین دیر بیدار شدن است، به زمان خواب معمول او برگردید. ممکن است صبح بیشتر از حد معمول کج‌خلق باشد، اما اجازه ندهید زیاد بخوابد. هدف شما این است که او را به برنامهٔ خواب معمولش برگردانید.

در هر حال، وقتی اختلالی گهگاه در روتین خواب کودک ایجاد می‌شود مدیریت آن راحت‌تر است تا زمانی که برنامهٔ خواب هر آخر هفته به طور کامل به هم می‌ریزد. بهترین گزینه‌ٔ شما، اگر اصلاً امکان‌پذیر باشد، این است که در روزهای تعطیل آخر هفته تقریباً به همان ساعت خواب طول هفته پایبند بمانید. تعلیق برنامه را برای موقعیت‌های واقعاً خاص یا هنگامی که راه آسانی برای پرهیز از آن نیست، نگه دارید.

در مورد عادت‌های خواب هم همین‌طور است. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید فرزندتان در تخت شما بخوابد، نباید آخر هفته‌ها نرم شوید و اجازه‌ٔ این کار را بدهید. بهترین کار این است که در وهله‌ٔ اول نگذارید این عادت شروع شود.

در مورد کمبود خواب در کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: ثبت‌نام در پیش‌دبستانی

برای فکر کردن در مورد این موشوع که آیا فرزندتان را امسال به یک مرکز آموزشی کودکان خردسال یا حتی پیش‌دبستانی بفرستید یا سال بعد خیلی هم زود نیست. تصمیم شما می‌تواند به فصل تولد او، محدودیت سنی پیش‌دبستانی برای ثبت‌نام و سطح بلوغ او ارتباط داشته باشد.

با مرکز مورد نظرتان تماس بگیرید تا از آخرین مهلت‌ ثبت‌نام مطلع شوید، این کار در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند. از افراد آگاهی مثل مربی کودکتان نیز بخواهید که شما را راهنمایی کند. نفرستادن فرزندتان به یک مرگز آموزشی خردسالان یا پیش‌دبستانی با وجود آمادگی‌اش، منجر به کسل شدن و برخی مشکلات رفتاری خواهد شد. فرستادن زودهنگام هم ممکن است زمینه‌ٔ سرخوردگی و دستاوردهای ضعیف در مدرسه را ایجاد کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط