چهار سال و ۹ ماه: مهارت‌های گوش دادن

از هفتهٔ دیگر چهار سال و ۹ ماه کودکتان هم پر خواهد شد و او چهار سال و ۱۰ ماهه می‌شود. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

مهارت‌های گوش دادن

حتی کودکان چهار سالهٔ ساکت هم در مقایسه با بچه‌های بزرگ‌تر پرحرف هستند. آنها اگرچه هنوز در حال پیراستن و صیقل دادن هنر گفت‌وگو هستند، اما عاشق ترانه خواندن هستند، داستان‌هایی تعریف می‌کنند، سؤال می‌کنند و با کلمات بازی می‌کنند.

آنها در بخش صحبت کردن مشکلی ندارند، اما ممکن است در بخش گوش دادن به کمی کمک نیاز داشته باشند. بچه‌ها در این سن غالباً درست نمی‌دانند که چگونه توجه شما را جلب کنند و برای همین ممکن است کار یا صحبت شما را قطع کنند و به حرف زدن ادامه دهند، چه شما گوش دهید و چه ندهید.

همچنین رویکرد چهار ساله‌ها نسبت به صحبت کردن «با تمام قوا به پیش» است، زیرا ناحیه‌ای از مغز که خودکنترلی را اعمال می‌کند هنوز رشد نیافته است. غالباً کودک به میان حرفتان می‌پرد، چون اگر به سرعت حرفش را نزند، فراموش می‌کند چه می‌خواسته بگوید.

اگرچه شما نمی‌خواهید فرزند خود را از صحبت کردن دلسرد کنید، اما اکنون زمان مناسبی برای شروع آموزش آداب گفت‌وگو است. به او بگویید که قطع کردن صحبت دیگران بی‌ادبانه است و باید در طول گفت‌وگو منتظر نوبتش بماند، دقیقاً همان‌طور که هنگام بازی با بچه‌های دیگر نوبت می‌گیرد. به او بگویید که اگر نیاز به گفتن چیزی دارد، منتظر یک مکث و وقفه در صحبت‌ها بماند و بعد جمله‌اش را با یک «ببخشید» شروع کند و منتظر پاسخ اجازهٔ شخص مقابل بماند. وقتی این کار را انجام می‌دهد و مهم‌تر از آن، وقتی برای پرسیدن سؤالش منتظر می‌ماند تا مثلاً شما صحبت خود را تمام کنید، از او تمجید و تشکر کنید.

مطلب مادرشو در مورد تربیت یک شنوندهٔ خوب را ببینید.

نکتهٔ والدین: دیدن یا گوش دادن اخبار

هنگام تماشای اخبار مراقب باشید! چون شاید به نظر برسد که فرزندتان توجهی ندارد اما بعداً ممکن است معنای یک اصطلاح بسیار بزرگسالانه مانند قتل را از شما بپرسد. تصاویر ناراحت‌کننده یا خشونت‌آمیز مانند آتش‌سوزی، جنگ و شورش‌ها می‌تواند منجر به ترس‌ها یا کابوس‌های جدید در کودکان شود. سعی کنید اخبار را روی نمایشگری تماشا کنید که فرزندتان نمی‌تواند ببیند و صدای آن را هم محدود به شنیدن خودتان و از هندزفری استفاده کنید و یا برای دیدن اخبار تا بعد از خوابیدن کودکتان منتظر بمانید.

در مورد گوش دادن اخبار و کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط