چهار سال و ۱۱ ماه: شروع پنج سالگی

چهار سال و ۱۱ ماه: شروع پنج سالگی

این هفته، آخرین هفته از چهار سالگی کودکتان است. مادرشو پیشاپیش پنج ساله شدن کودکتان و ورود به سال ششم زندگی‌اش را تبریک می‌گوید. در این مطلب با بخشی از نکات روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۱۱ ماهه‌ آشنا شوید.

استراتژی‌های تأدیب و تربیت

در این سن کودک شما هنوز قادر به کنترل نفس و خویشتن‌داری نیست. تثبیت و جا افتادن یک درس تربیتی می‌تواند به بیش از یک، دو یا گاهی ۱۰ بار تکرار نیاز داشته باشد. همچنین تکرار نافرمانی و تخلفات راهی برای آزمایش مرزها و محدودیت‌هاست.

پرخاشگری یک مرحله‌ٔ طبیعی در این سن است. موقعیت‌های خاصی که در آن فرزندتان احساس نبود اطمینان می‌کند یا خارج از کنترلش است معمولاً باعث بروز این حوادث می‌شود. سریع و با آرامش واکنش نشان دهید. قوانین و عواقبی را برای رفتارهای ضداجتماعی مانند کتک زدن و لگد زدن تعیین کنید.

نباید همه چیز را به موضوع کشمکش و نبرد تبدیل کنید. از خطاهای کوچک چشم‌پوشی کنید یا به کودک خود یک هشدار کلامی ملایم بدهید. مثلاً بگویید: «پاهات رو از روی میز دور نگه دار» تا قوانین شما در مورد خطاهای مهم، تأکید درخوری دریافت کند. وارد نبردهایی که نمی‌توانید در آنها برنده شوید، مانند نبردهای بر سر غذا خوردن نیز نشوید.

در مورد تربیت کودک بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: شروع پیش‌دبستانی

شما فرزندتان را به آستانه‌ٔ سال‌های شروع پیش‌دبستان و بعد هم مدرسه رسانده‌اید. خواه فرزندتان به پیش‌دبستانی برود و خواه یک برنامه‌ٔ آمادگی قبل از پیش‌دبستانی را شروع کند، پنج سالگی او اتفاقات بزرگ، زیبا و بی‌تکراری را برای خودش و شما به همراه می‌آورد. سالم و سربلند بمانید و باز هم پنج سالگی مبارک!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط