چهار سال و یک ماه: استقلال بیشتر

این هفته یکی از هفته‌های ماه دوم از چهار سالگی کودک شماست و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و یک ماهه آشنا می‌شوید.

استقلال بیشتر

شاید شما هم وقتی سعی می‌کنید به کودکتان لباس بپوشانید، ناگهان فریاد بزند: «خودم می‌تونم بپوشم!» یا وقتی دندان‌هایش را مسواک می‌زند، در چیدن میز به شما کمک می‌کند یا اصلاً گاهی هنگام انجام هر کاری بخواهد به تنهایی آن کار را انجام دهد. اما چرا؟

با پیشرفت مهارت‌های حرکتی فرزندتان، او به احتمال زیاد دست کمک شما را رد می‌کند و می‌خواهد کارها را به صورت انفرادی انجام دهد. تکرار این کارش ممکن است صبرتان را تمام کند، اما بهتر است با مداخلهٔ سریع برای کمک کردن به کودک، او را از این لحظات خودکفایی محروم نکنید!

در چهار سالگی، فرزند شما باید بتواند خودش لباس بپوشد، هرچند هنوز هم ممکن است در بستن زیپ و دکمه‌های فشاری کمی درمانده شود. برای سرعت بخشیدن به کارش، سعی کنید لباس‌های راحتی، مانند شلوارهایی با کمر کشی یا کفش‌های چسبی برایش تهیه کنید.

مورد مهمی که هنوز باید روی آن نظارت کنید مسواک زدن است. یک بچه‌ٔ چهار ساله هماهنگی حرکتی کافی برای تمیز کردن دندان‌های خود به شکل مناسب را ندارد. قبل از مداخله در این کار، بگذارید به تنهایی کمی تلاش کند. ویزیت‌های دندان‌پزشکی را هم به شکل دو بار در سال فراموش نکنید. همچنین در این ملاقات‌ها با پزشک از او بخواهید تا شکل درست مسواک زدن را به کودکتان یاد بدهد، چون چیزی که از مسواک زدن مهم‌تر است، درست مسوک زدن است.

در طول وعده‌های غذایی، نوشیدنی‌ها را در پارچ خیلی کوچک و ساده‌ای بریزید و بگذارید خودش آز آن در لیوانش بریزد. ریختن غلات صبحانه جو دوسر پرک نیز برای دست‌های کوچک نسبتاً ساده است. برق غرور نگاهش را وقتی صبحانه‌اش را خودش آماده می‌کند یا نوشیدنی‌اش را خودش توی لیوان می‌ریزد نگاه کنید. ارزشش را دارد، حتی اگر میزتان پر از لکه و کثیف شود!

در مورد رشد مهارت‌های حرکتی درشت و مهارت‌های حرکتی ظریف در بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: سیستم‌های بازی و بازی‌های کامپیوتری

اگر کنجکاوید یا وسوسه شده‌اید که مثل برخی از دوستانتان برای کودک خود ایکس‌باکس یا هر سیستم بازی ویدیویی بخرید، بهتر است پولتان را هدر ندهید! مسئله این نیست که بچه‌های چهار ساله نمی‌توانند با دسته‌های بازی کار کنند یا خوب بازی کنند، بلکه شواهد در حال افزایشی وجود دارد که می‌گوید بازی‌های ویدیویی اعتیادآور است و وقتی فرزندتان به مدرسهٔ ابتدایی برود، دیگر نه او و نه شما هیچ راه فراری از این بازی‌ها نخواهید داشت!

پس در حال حاضر، روی سایر انواع جالب بازی‌های کلاسیک تأکید کنید و برای شروع این عادت مخرب در کودکتان دست نگه دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط