چهار سال و سه ماه: فشار گروه همسن‌ها

چهار سال و سه ماه: فشار گروه همسن‌ها

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه چهارم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و سه ماههٔ خود آشنا شوید.

فشار گروه همسن‌ها

اگر کودک شما ناگهان اسباب‌بازی «اسپایدرمن» محبوب خودش را به کناری می‌اندازد و وقتی بپرسید چرا، بفهمید که دوستانش به او گفته‌اند «سوپرمن» قهرمان است و «اسپایدرمن» بی‌عرضه است. تعجب نکنید، اما قضیه از چه قرار است؟ کودک شما در تلاش است که شبیه رفقایش باشد.

بله، حتی در چهار سالگی، فشار گروه همسالان وجود دارد و واقعی است. در حقیقت، اغلب در این سن است که این فشار وارد زندگی فرزند شما می‌شود، یعنی وقتی بیشتر با بچه‌های بیشتری دوست می‌شود و وقت آزادتری را به بازی با دوستانش می‌گذراند. فرزند شما اکنون در برقراری ارتباط با بچه‌های دیگر و بازی مشارکتی با آنها مهارت بیشتری دارد. هدفش این است که خوشایندشان باشد، خودش را وفق دهد و هم‌رنگ آنها باشد. همچنین ممکن است کم‌کم چیزهایی مانند «یارین تلفن اسباب‌بازی داره. می‌شه منم یکی داشته باشم؟» را بشنوید.

وقتی با این فشارها روبه‌رو هستید، می‌توانید به فرزندتان توضیح دهید که افراد مختلف دربارهٔ چیزهایی که دوست دارند یا از آنها لذت می‌برند، نظرهای متفاوتی دارند و این ایرادی ندارد، همچنین خانواده‌ها قوانین متفاوتی دارند.

به یاد داشته باشید که فشار گروه هم‌سالان می‌تواند یک نیروی مثبت باشد، هرچند این حیرت‌آور است که بچه‌ها حاضر به انجام چه کارهایی خواهند شد اگر یکی از دوستان خود را در حال انجام آن ببینند. اگر کودک شما برای خوردن ناهار به خانهٔ دوستانش برود، ممکن است به خانه بیاید و با افتخار اعلام کند که آنجا لوبیاسبز یا غذای دیگری را که در خانهٔ خودتان به آن نزدیک هم نمی‌شود خورده است، پس از این نظر می‌توانید خوشحال باشید!

نکتهٔ والدین: آموزش ادب و احترام

بچه‌های کوچک نسبت به بزرگسالان بازه‌ٔ توجه کوتاه‌تری دارند. آنها ممکن است نتوانند در یک وعده‌ٔ غذایی یا مهمانی طولانی دوام بیاورند و یاد دادن راه مؤدبانه‌ای برای بلند شدن از پشت میز و بیرون رفتن می‌تواند از بدرفتاری آنها جلوگیری کند. یک مهارت خوب برای آموزش دادن به فرزندتان این است که به او یاد بدهید بگوید: «اجازه هست من برم؟»

در مورد آموزش آداب غذا خوردن به بچه‌ها و آموزش احترام به کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط