چهار سال و چهار ماه: زن یا مرد

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه پنجم از چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سالهٔ خود آشنا شوید.

زن و مرد

در این سن، درک و تصور بچه‌ها از نقش‌های زن و مرد مشخص‌تر می‌شود. به عنوان مثال، یک دختر می‌داند بابا یک پسر است و او یک دختر است. او تلاش می‌کند بفهمد پدرها در چیزهایی با مادرها تفاوت دارند. اما ممکن است برایش کاملاً روشن نباشد که همه‌ٔ مادرها زن و همه‌ٔ پدرها مرد هستند.

اگرچه او می‌تواند مردان و زنان را بر اساس لباس و ظاهر کلی آنها از هم تشخیص دهد، اما هنوز هم می‌تواند فریب خورد. اگر مرد عربی را ببیند که دشداشه پوشیده است یا موی دم اسبی دارد، یعنی مواردی که بر خلاف قواعدی کلی هستند که به مرور زمان فهمیده، ممکن است فکر کند که آن مرد یک زن است یا اینکه جنسیت او می‌تواند تغییر کند.

بچه‌ها در حینی که افراد هم‌جنس خودشان را مشاهده و از آنها تقلید می‌کنند، ممکن است در تلاش برای ایفا کردن درست آن نقش جنسیتی، نگرش‌هایی کلیشه‌ای اتخاذ کنند. آنها ممکن است دختری را که فوتبال بازی می‌کند یا پسری را که می‌خواهد با دخترها بازی کند تحقیر کنند، حتی در خانواده‌هایی که تلاش کرده‌اند فرزندانشان تجربه‌ٔ بازی‌های خنثی از نظر جنسیتی را داشته باشند. بنابراین، این سن رفتارها و نگرش‌های کلیشه‌ای اغراق‌شده‌ای را مثل «دخترها هیچ‌وقت این کار رو نمی‌کنن!» به همراه می‌آورد.

اگرچه پذیرش چنین کلیشه‌هایی در این سن برای یک کودک عادی است، اما می‌توانید فرزند خود را ترغیب کنید فراتر از برچسب‌ها و کلیشه‌ها را ببیند. به عنوان مثال، قواعد و حکم‌های کلی را که فرزندتان بیان می‌کند یا از رسانه‌ها می‌شنود به پرسش بکشید. اگر پسر شما می‌گوید: «دخترها نمی‌تونن فوتبال بازی کنن!»، عکس‌های تیم فوتبال زنان را به او نشان دهید. همچنین به یاد داشته باشید که والدین اغلب ناخواسته کلیشه‌های جنسیتی را تقویت می‌کنند. به عنوان مثال، آیا شما از دخترتان برای ظاهرش تعریف می‌کنید و نه کارهایش؟ آیا وقتی پسرتان گریه می‌کند به او می‌گویید مرد باشد؟ پس خودتان هم به این موارد توجه کنید.

در این سن بسیاری از بچه‌ها دوست دارند در حین بازی مبدل‌پوشی کنند مبدل‌پوشی به عمل پوشیدن لباس جنس مخالف، بدون توجه به دلیل آن و با هر دلیل ممکن گفته می‌شود که ممکن است ارتباطی با هویت جنسیتی آنها داشته یا نداشته باشد. بچه‌های چهار ساله دوست دارند از هم تقلید و از صحنه‌های بازی‌های تخیلی یکدیگر استفاده کنند. در چهار سالگی مفهوم جنسیت هنوز مفهومی کاملاً در حال تحول و تکامل است.

نکتهٔ والدین: یک دوست محبوب

بچه‌های چهار ساله اغلب با شنیدن خبر آمدن یک بزرگسال محبوب مثل خاله یا عمو یا دوستشان هیجان‌زده می‌شوند. این تجربه را برای آنها خاص‌تر کنید، مثلاً با آوردن بازی‌های فکری خاصی که فقط برای این فرد محبوب بیرون می‌آیند. همچنین تنقلاتی ویژه را که هر دوی آنها دوست خواهند داشت برایشان بگذارید و به این ترتیب وقتی به خانه برمی‌گردید یک بچه‌ٔ خوشحال در انتظارتان است.

در مورد دوست پیدا کردن بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط