چهار سال و پنج ماه: آموزش مسئولیت‌پذیری

چهار سال و پنج ماه: آموزش مسئولیت‌پذیری

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه ششم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و پنج ماههٔ خود آشنا شوید.

یادگیری مسئولیت‌پذیری

کودک شما در این سن هنوز آماده‌ٔ عهده‌دار شدن مسئولیت یک گیاه یا حیوان نیست. اما به اندازه‌ای بزرگ شده است که در آب دادن گل و گیاهان و تغذیهٔ یک حیوان خانگی کمک کند. این کارهای کوچک مسئولیت‌پذیری را به او یاد می‌دهند.

کمک به مراقبت از گلدان یا باغچه به عنوان اولین وظیفه‌ٔ بچه‌های چهار ساله گزینه‌ای عالی است. آنها عاشق تماشای رشد کردن، شکوفه دادن و میوه دادن گیاهان هستند، به ویژه وقتی احساس می‌کنند که این تا حدودی نتیجه‌ٔ کار آنهاست. یک آب‌پاش بخرید که حتی در صورت پر بودن، نگه داشتن آنها برای بچه‌ها آسان باشد. این آبپاش نباید خیلی بزرگ باشد و در حالت ایده‌آل باید یک دهانه‌ٔ خیلی دراز و باریک داشته باشد تا چکه کردن آب به حداقل برسد. چند بار اول، به او نشان دهید که باید چقدر آب استفاده کند، سپس او را مسئول آن کنید. اما انتظار نداشته باشید که یادش بماند چه موقع آن را آب دهد، چون این مورد را شما باید به او یادآوری کنید.

همین کار در مورد غذا دادن به حیوانات خانگی نیز صدق می‌کند. فرزند شما احتمالاً یک کمک‌کننده‌ٔ مشتاق است، هرچند همیشه برای شروع کار به صورت خودجوش آماده نیست. او به یادآوری‌هایی در مورد زمان ریختن غذا یا پر کردن کاسه‌های آب حیوان نیاز دارد. حتماً نحوه‌ٔ انجام این کار به شکل ایمن را به او یاد بدهید. یعنی وقتی غذا در ظرف ریخته می‌شود، حیوان خانگی نباید در آن اطراف باشد و فرزندتان باید بداند که هرگز نباید او را اذیت کند یا سعی کند غذایش را از او بگیرد، چون برخی از حیوانات ممکن است برای محافظت از غذای خود گاز بگیرند.

در مورد کودک مسئولیت‌پذیر بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: یک شب خانوادگی بدون تکنولوژی

اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع کردن «شب خانوادگی» گرم و صمیمی است. فرزند شما به اندازه‌ای بزرگ شده است که قدر یک سنت خاص خانوادگی را بداند و پس از شروع این روتین یکی از جدی‌ترین طرفدارانش خواهد بود.

برخی از خانواده‌ها یک شب «بدون پریز» را برگزار می‌کنند که در آن از هیچ ابزار الکترونیکی و اینترنتی استفاده نمی‌شود، فقط بازی‌های فکری یا سایر فعالیت‌های سنتی انجام می‌شود. برخی خانواده‌ها هم جمعه‌ها به یک رستوران کوچک و دنج می‌روند. در کل، منظور این است که به طور منظم کاری را به صورت گروهی انجام دهید. این ایده‌ می‌تواند در تمام سال‌های پیش رو اعضای خانواده‌ٔ شما را به هم نزدیک نگه دارد.

در مورد آموزش آداب اجتماعی به کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط