چهار سال و شش ماه: رشد بازهٔ توجه

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه هفتم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و شش ماههٔ خود آشنا شوید.

بازه‌ٔ توجه رو به رشد

بعضی از بچه‌های چهار ساله در قیاس با سال گذشته زمان خیلی بیشتری را با بازی‌ها و پازل‌ها می‌گذرانند. آنها کمتر از سر بازی خود بلند می‌شوند و می‌توانند چنان مجذوب آن شوند که آخرش این شمایید که بازی را قطع می‌کنید.

اما انتظارات خود را بیش از حد بالا نبرید. طول متوسط بازه‌ٔ توجه بچه‌های چهار ساله فقط پنج تا ۱۰ دقیقه است. شاید زیاد به نظر نرسد اما آن را با سه یا چهار دقیقه در سال گذشته یا دو سال پیش مقایسه کنید. هنگام برنامه‌ریزی‌ها یا برنامه‌های گروهی مانند جشن تولد، این اعداد را در خاطر داشته باشید. حتی اگر فرزند شما می‌تواند به مدت نیم ساعت پای یک بازی بنشیند، به طور متوسط باید انتظار مدت زمان کمتری را داشته باشید.

اما احتمالاً بازه‌ٔ توجه کودک شما هنگام انجام بازی‌های رایانه‌ای بسیار طولانی‌تر است. جایزه‌ها و امتیازات مداوم این بازی‌های مقاومت در برابر آنها را سخت می‌کند. به همین دلیل، عاقلانه است که اکنون محدودیت‌های بسیار جدی و دقیقی برای زمان این بازی‌ها تعیین کنید. کودک خردسال خود را عادت دهید که فقط برای مدت زمان مشخصی بازی کند. از قرار دادن سیستم‌های بازی در اتاق کودک خودداری کنید. همیشه بررسی کنید تا مطمئن شوید گیم‌هایی که فرزندتان بازی می‌کند متناسب با سنش باشد. بهتر است برای اوایل کودکی بازی‌هایی با رتبه‌بندی «EC» پیدا کنید و برای بقیه بازی‌هایی با رتبه‌بندی «E».

مطالب بازی با کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: تأدیب و تربیت

در مورد گفتن مشخص و به اندازهٔ «نه» یا «نکن» به فرزند خود احساس گناه نکنید. تعیین محدودیت وظیفه‌ٔ شماست. این مسئولیت شما نیست که اطمینان حاصل کنید فرزندتان دائماً و بی‌وقفه خوشحال است، بدون این که با کارهای مختلف او مخالفتی شود. این نه تنها یک هدف غیرممکن است، بلکه چیزی نامطلوب است.

بچه‌ها هرگز دوست ندارند که به آنها نه گفته شود، اما هنوز هیچ انسانی به دنیا نیامده است که نیازی به شنیدن آن نداشته باشد. یادمان باشد در بزرگ کردن یک بچه، تأدیب و تربیت به همان اندازه‌ٔ عشق اهمیت دارد. در مورد تربیت کودکان دو تا هشت سال بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط