چهار سال و هفت ماه: داوری در قرارهای بازی

چهار سال و شش ماهگی کودک شما تمام شده و از این هفته او یک کودک چهار سال و هفت ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک چهار سال و هفت ماهه آشنا شوید.

داوری در قرارهای بازی

قرارهای بازی بچه‌ها باید بهتر از شش ماه قبل پیش بروند. بچه‌های چهار ساله در بازی بیشتر همکاری می‌کنند و خودکفاتر هستند. آنها اکنون خودشان بازی را آغاز می‌کنند، با میل بیشتری به اشتراک می‌گذارند و شروع به همدلی با احساسات دوستان خود کرده‌اند. این بدان معناست که شما وقت کمتری را به مذاکره بر سر کشمکش‌ها و اختلافات آنها یا ابداع کردن کارها و بازی‌هایی برای آنها می‌گذرانید.

اما این بدان معنا نیست که به شما نیازی ندارند. همچنان اختلافات بروز می‌کند و اسباب‌بازی‌ها را از دست یکدیگر می‌قاپند. در این سن، بچه‌ها دوست دارند قوانین پذیرفته شده را تغییر دهند، بنابراین ممکن است هنوز هم فریادهایشان را بشنوید.

برای کمک به اینکه قرارهای بازی بدون دردسر پیش برود، از قبل چند قانون اصلی تعیین کنید. قبل از اینکه بچه‌ها دور هم جمع شوند، با فرزندتان درباره‌ٔ شریک شدن چیزهایش با آنها، مؤدب بودن، میزبان یا مهمان خوبی بودن و اینکه چه رفتاری قابل قبول است صحبت کنید. محدودیت زمانی یک یا دو ساعته تعیین کنید؛ این زمان کافی برای تعامل سالم است اما آن‌قدر هم طولانی نیست که آنها از یکدیگر خسته شوند.

اگر کشمکش و درگیری شروع شد، بگذارید تا جایی که می‌توانند خودشان آن را حل کنند. آنها باید یاد بگیرند که روابط را مدیریت کنند. اگر مجبورید وارد دعوا شوید، به جای صدور دستور، آنها را راهنمایی کنید. سؤالات هدایتگر و جهت‌بخشی که حل مسئله را تشویق می‌کند بپرسید. به عنوان مثال: «شما هر دو یه اسباب‌بازی رو می‌خواید. چطور می‌تونید نوبتی باهاش بازی کنید که برای هر دوی شما عادلانه باشه؟»

در مورد دوست پیدا کردن بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: سلیقهٔ غذایی سالم

حالا که فرزندتان وقتی غذا را دوست ندارد می‌تواند آن را خیلی روشن نشان دهد، ممکن است وسوسه شوید از ارائه‌ٔ غذاهای جدیدی که مطمئنید هرگز امتحان نخواهد کرد، دست بکشید و باز هم سیب‌زمینی سرخ‌کرده که همه دوست دارند به او بدهید! اما عاقلانه است که چنین کاری نکنید و به برنامهٔ سالم غذایی ادامه دهید. در مورد بیشتر بچه‌ها، غذای جدید باید بارها، یعنی ۱۰ یا ۲۰ بار، به آنها ارائه شود تا حاضر به خوردنش شوند. اگر کودک اکنون بیاموزد ایرادی ندارد اگر چیزی را که جلویش می‌گذارند حتی یک بار هم نچشد، با ورود به سال‌های مدرسه از امتحان کردن غذاهای جدید مفید هم امتناع خواهد کرد. در این حال، او تغذیه‌ٔ متعادلی نخواهد داشت و رژیم غذایی تکراری و خسته‌کننده‌تری خواهد داشت.

هنوز هم برای تربیت سلیقه‌ٔ غذایی ماجراجوتر کودکتان خیلی دیر نیست. با ارائه‌ٔ مقادیر کوچکی از غذای جدید شروع کنید و برای راضی کردن او به خوردنشان دعوا نکنید. مهم‌تر از همه، از تبدیل شدن به یک آشپز تمام‌وقت که برای هر ذائقهٔ حاضر در خانه غذای جداگانه‌ای آماده می‌کند، خودداری کنید. راه‌هایی برای واداشتن کودکتان به خوردن غذای سالم‌تر وجود دارد که بهتر است آنها را مطالعه کنید.

مطالب تغذیه در کودکان دو تا هشت ساله را از دست ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط