چهار سال و هفت ماه: پرورش مهارت‌های ریاضی

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در دومین هفته از ماه هشتم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و هفت ماهه آشنا شوید.

پرورش مهارت‌های ریاضی

یک کودک چهار ساله می‌تواند تا ۱۰ بشمارد، هرچند که ممکن است همیشه اعداد را به ترتیب درست نگوید. بی‌قاعدگی اسم اعداد برای یک بچه‌ٔ خردسال چهار ساله عجیب و غیرمنطقی است.

در حال حاضر، درگیر تلاش برای متقاعد کردن فرزندتان به شمردن خیلی بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ نشوید. بیشتر بچه‌های چهار ساله نمی‌توانند کاملاً درک کنند که اعداد بزرگ‌تر چگونه با مقادیر واقعی مطابقت دارند. آنها معمولاً بین چهار تا ۱۰ شیء را به درستی می‌شمارند. بچه‌ای که در این سن، اعداد بالاتر از ۲۰ را تند و بی‌وقفه و به ترتیب درست می‌شمارد، عموماً این کار را فقط با «به خاطرسپاری» اصطلاحاً طوطی‌وار انجام می‌دهد.

الان کار مهم‌تر این است که فرزندتان اعداد کوچک‌تری را تمرین کند که می‌داند. به عنوان مثال بگویید: «کاسه‌ای که چهار تا دونه پسته داره رو می‌خوای یا کاسه‌ای که شش تا داره؟ حالا اگه هر دو کاسه رو با هم مخلوط کنیم، چند تا پسته داریم؟» یک متر نواری هم روش بصری دیگری است تا به فرزندتان نشان دهید عدد ۱۰ از چهار بزرگ‌تر است. در طول وعده‌های غذایی یا هنگام بازی هم به شکل سرسری و غیررسمی و دور از سختگیری، تمرینات زیادی در اندازه‌گیری و شمارش چیزهایی که مثلاً سر سفرهٔ غذاست به او بدهید.

در مورد آموزش ریاضی به کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: موسیقی‌های مختلف

بعضی از خانواده‌ها در دوران نوپایی بچه‌ها، شروع به پخش موسیقی کودکان می‌کنند و این عادت را هرگز کنار نمی‌گذارند. اما زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که تمام وقت رانندگی خود را صرف گوش دادن به آهنگ‌هایی کنید که دیگر نمی‌توانید تحملشان کنید!

بعضی از والدین، خیلی ساده به هر چیزی دوست داشته باشند گوش می‌دهند، اما همهٔ موسیقی‌ها برای گوش‌های بچه‌ها مناسب نیست. در حالت ایده‌آل، طیف گسترده‌ای از سبک‌های موسیقی، از کلاسیک گرفته تا پاپ و جاز را پخش کنید تا سلیقهٔ شنیداری کودک خود را گسترش دهید. شما در ماشینتان به چه چیزی گوش می‌دهید؟

در مورد آموزش موسیقی به بچه‌ها و تشویق کودک موسیقیدان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط