چهار سال و هفت ماه: داستان‌های ساختگی

کودکتان آخرین روزهای چهار سال و هفت ماهگی را پشت سر می‌گذارد و در پایان این هفته چهار سال و هشت ماهش هم پر خواهد شد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک چهار سال و هفت ماهه آشنا شوید.

داستان‌های ساختگی

وقتی تخیل بیش‌فعال فرزندتان با مهارت‌های زبانی رو به رشد او همراه می‌شود، احتمالاً برخی از عجیب‌ترین داستان‌هایی را که تا به حال به گوشتان خورده است خواهید شنید. او ممکن است به شکلی قانع‌کننده تمام جزئیات سفر خود به جنگل‌های بارانی یا نحوه‌ٔ پروازش به بیابان برای پیدا کردن فسیل دایناسورها را برای شما تعریف می‌کند. ممکن است بخواهید برخی از داستان‌های محبوبش را جایی بنویسید یا به او بگویید که آنها را جلوی دوربین تعریف کند تا بتوانید روزی با هم به آنها بخندید.

برخی از داستان‌هایش هم ممکن است در حیطه‌ٔ دروغ‌های کوچک قرار بگیرند، مثلاً دروغ آشکارش در مورد گربه‌‌ای که گلدان مورد علاقه‌ٔ شما را شکست. در این سن، داستان‌های ساختگی عمدتاً بی‌ضرر هستند. کودک شما از تخیلش برای محافظت از خود در برابر ناراحتی ناشی از احساس گناه و ترس از تنبیه استفاده می‌کند. او می‌داند که به دردسر افتاده، عصبی است و نمی‌داند چطور مستقیماً با آن روبه‌رو شود. با ملایمت به او بگویید که می‌دانید واقعاً چه اتفاقی افتاده است، به او کمک کنید تا آن را تمیز کند و بعد فراموشش کنید. اگر با فرزندتان رودررو شوید و بخواهید از او اعتراف بگیرید، او به احتمال زیاد احساس می‌کند که به گوشه‌ٔ رینگ رانده شده و همچنان به انکار هر گونه تخلفی ادامه خواهد داد. به جایش خیلی درست راهی برای مقابله با رفتار بد به او بدهید.

در مورد دلایل و راهکارهای برخورد با دروغ گفتن کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: آموزش استفاده از تلفن

این روزها خیلی زود نیست اگر به فرزند خود یاد بدهید که چگونه از تلفن استفاده کند. اگرچه شما نمی‌خواهید تماس‌ گرفتن با شماره‌های تصادفی را ترغیب کنید، اما دانستن چگونگی شماره‌گیری‌ ۱۱۵ در موقعیت‌های اورژانسی یک مهارت ایمنی مهم است. کودکتان اکنون می‌تواند سه شماره را به ترتیب به خاطر بسپارد اما احتمالاً نه بیشتر و مثلاً شماره‌ٔ تلفن همراه شما برایش کمی طولانی است.

به او نشان دهید که چگونه تلفن را روشن کند و چگونه دکمه‌های ۵-۱-۱ را فشار دهد. توضیح دهید که احتمالاً هرگز نیازی به تماس با ۱۱۵ نخواهد داشت، زیرا همیشه شما یا فرد بزرگسال دیگری کنارش هستید اما اگر اتفاقی برای شما افتاد و شما به کمک احتیاج داشتید، تماس با اورژانس اشکالی ندارد. همچنین به روشنی توضیح دهید که چرا او هرگز نباید برای تمرین یا بازی با شماره‌ٔ ۱۱۵ تماس بگیرد. برخی والدین بچه‌های چهار ساله سؤال می‌کنند که آیا فرزندشان می‌تواند از الان تلفن همراه خودش را داشته باشد یا خیر و پاسخ منفی است. در این سن، کودک همیشه تحت مراقبت یک نفر خواهد بود، بنابراین نیازی به چک کردن او با تلفن نیست و تماس‌های خروجی خانه همیشه باید توسط شما زیر نظر گرفته شود.

در مورد آموزش برخورد با غریبه‌ها و کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط