پنج سالگی: انرژی زیاد

پنج سالگی: انرژی زیاد

کودک شما همچنان در حال گذراندن ماه اول پنج سالگی‌اش است که در این مطلب با بخشی از رفتار، شخصیت و خلق‌وخوی یک کودک پنج ساله آشنا خواهید شد.

انرژی زیاد

بچه‌های پنج ساله از نظر فیزیکی پیشرفت‌های چشمگیری دارند. تعادل فرزند شما بهبود خواهد یافت و توپ را به شکلی نرم‌تر پرتاب خواهد کرد، اگرچه گرفتن توپ هنوز هم برایش چالش‌برانگیز است. پیشرفت مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف او باعث می‌شود که این سن فرصت مناسبی برای قرار دادن او در معرض فعالیت‌هایی باشد که به هماهنگی بدنی پیچیده‌تری نیاز دارند؛ فعالیت‌هایی مانند شنا، حرکات آکروباتیک، دویدن در مسیر با مانع (موانع خانگی)، اسکوترسواری یا اسکیت روی یخ.

شاید متوجه احساس بی‌قراری بیشتری در او شوید. بچه‌های پنج ساله مدام در جنبش هستند و به نظر می‌رسد نمی‌توانند بی‌حرکت بنشینند. آنها از استقامت بیشتری برخوردارند و به ندرت خستگی را می‌پذیرند، حتی وقتی واقعاً خسته‌اند.

فعالیت فیزیکی مسیر بسیار خوبی برای آزادسازی این انرژی بی‌پایان است. تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی به کاهش استرس در بچه‌ها کمک می‌کند و دامنه‌ٔ توجه آنها را بهبود می‌بخشد. یک انجمن قلب معتبر در دنیا حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه‌ٔ لذت‌بخش، متنوع و با شدت متوسط را برای بچه‌ها توصیه می‌کند.

سعی کنید همیشه، چه هوا بارانی باشد یا درخشان و آفتابی، برای فعالیت فیزیکی وقت بگذارید. بچه‌ها از کمی باد و باران نمی‌ترسند. آنها عاشق پا کوبیدن در گودال‌های آب و ساختن آدم‌برفی هستند.

در مورد اضطراب در کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: مدیریت قرارهای بازی

قرار است میزبان یک قرار بازی برای بچه‌های پنج ساله‌ٔ سرشار از انرژی باشید؟ فرزندتان احتمالاً می‌خواهد دوستان جدیدی را دعوت کند اما هنوز در حال یادگیری حضور در اجتماع است. برای اینکه قرارهای بازی راحت و بدون برخورد پیش بروند:

تعداد بچه‌ها را محدود کنید: در حالت ایده‌آل، هر بار فقط یک دوست را دعوت کنید. به نظر می‌رسد وقتی قرار بازی شامل سه یا چهار بچه است، همیشه یک بچه وجود دارد که با بقیه جور نیست و تنها می‌ماند.

مدت زمان بازی را کاهش دهید: یک تا دو ساعت معمولاً زمان کافی و وافی است. اگر به نظر می‌رسد بچه‌ها باهم خوب کنار می‌آیند، می‌توانید کمی وقت آنها را بیشتر کنید. اما بهتر است بازی پایان شادی داشته باشد که باعث شود آنها بخواهند وقت بیشتری را با هم بگذرانند، تا اینکه آن‌قدر منتظر بمانید که گروه از هم بپاشد و با هم بگومگو کنند یا کسل شوند.

به قوانین خانه‌ٔ خود پایبند باشید: شاید در خانه‌ٔ دوستش بچه‌ها مجاز به دویدن در راهروها باشند، اما اگر بچه‌های شما مجاز نیستند، دوست فرزندتان را با قوانین خانه‌ٔ خود تطبیق دهید، نه برعکس.

در مورد بازی های کودکانه بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط