پنج سال و ۹ ماه: گره زدن بند کفش

‌کودک شما حالا پنج سال و ۹ ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی، رفتار و تربیت یک کودک پنج سال و ۹ ماهه آشنا خواهید شد.

گره زدن بند کفش

بیشتر بچه‌ها در پنج سالگی، چابکی دست کافی برای یادگیری نحوه‌ٔ گره زدن بند کفش را دارند، هرچند برخی از آنها ممکن است این مهارت را تا شش سالگی کسب نکنند. پس برای مدتی کفش‌های بنددار کلافه‌کننده و وقت‌گیرتر از کفش‌های چسبی خواهند بود، اما چه راه دیگری جز یادگیری آن هست؟

فرایند گره زدن بند کفش را به چند بخش تقسیم کنید. مطمئن شوید که شما و همسرتان هر دو روش یکسانی را برای گره زدن بند استفاده می‌کنید، تا سردرگمی بچه کمتر شود. همچنین از کلمات یکسانی استفاده کنید، مثلاً اصطلاحی مثل «بند پاپیونی» را هر دو نفرتان به کار ببرید.

برای تمرین بند کردن کفش که می‌توانید جدا از گره زدن آموزش دهید، سعی کنید از یک کفش بزرگسال استفاده کنید که کار روی آن برای کودکان راحت‌تر خواهد بود، حتی یک تکه مقوا با سوراخ‌هایی برای عبور دادن بندها نیز همان کار کفش را انجام می‌دهد.

اگر فرزندتان یک یادگیرنده‌ٔ دیداری است، یعنی با دیدن یاد می‌گیرد، از او بخواهید کنار شما بنشیند تا بتواند حرکات شما را تقلید کند. یک استثنا هم وجود دارد، اگر راست‌ دست هستید و می‌خواهید به کودک چپ ‌دست خود این کار را بیاموزید، مقابل او بنشینید تا بتواند کاری را که انجام می‌دهید منعکس کند.

اگر هم کودکتان با تکرار و انجام دادن یاد می‌گیرد، از او بخواهید که دوقتی شما بند را گره می‌زنید، دست‌های شما را بگیرد. صبور باشید و به یاد داشته باشید این چیزی است که بیشتر بچه‌ها در یک جلسه یا یک روز یاد نمی‌گیرند.

نکتهٔ والدین: پرهیز از مقایسه میان کودکان

با وسیع‌تر شدن افق دید بچه و تماس بیشتر شما با هم‌سالان او یا داشتن فرزندانی کوچک‌تر، مراقب باشید از تله‌ٔ مقایسه کردن خودداری کنید. اگرچه شما قصد مخربی ندارید، اما نظراتی مانند «کاش تو هم موهات رو مثل سارا شونه می‌کردی!» یا «چرا نمی‌تونی مثل برادرت حرف گوش کنی؟» برای بچه‌ای که در چیزی کاستی‌ دارد، حسی مخرب و ویرانگر دارد.

حتی مقایسه‌های مثبت می‌توانند آسیب‌زننده باشند. اگر فرزندتان از شما بشنود که «تو خیلی باهوش‌تر از همه‌ٔ بچه‌های کلاستون هستی!»، امکان دارد احساس کند که غیرممکن است عملکردش همیشه مطابق با این تصویر شما از او باشد! بهتر است نظرات خود را به اعمال مشخص فرزندتان محدود کنید. مثلاً بگویید: «ممنون، امروز خیلی به خواهرت کمک کردی».

در مورد روش‌های تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط