پنج سال و دو ماه: شیء انتقالی

کودک پنج سال و دو ماههٔ شما از هفتهٔ دیگر پنج سال و سه ماهه خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در هفتهٔ آخر از پنج سال و دو ماهگی کودکتان آشنا شوید.

شیء انتقالی

آیا خرس عروسکی یا پتوی محبوب فرزندتان که در گذشته همه جا دنبال خودش می‌کشید، اکنون وقت بیشتری را در خانه می‌گذراند؟ وقتی فرزند شما استقلال بیشتری پیدا می‌کند، ممکن است کمتر به سمت شیء آرامش‌بخش محبوب خود برود. گرچه احتمالاً آن را به کلی کنار نخواهد گذاشت.

بسیاری از بچه‌ها سال‌ها به این شیء محبوب وابسته می‌مانند و در اوقات پراسترس یا هنگام خواب دوباره به آن رجوع می‌کنند. برخی از بچه‌های پنج ساله هر زمان که ممکن است در جمع و جلوی بقیه به شیء آرامش‌بخش خود می‌چسبند و این نیز ایرادی ندارد.

اما بیشتر مدارس همراه بردن این اشیا را منع می‌کنند، بنابراین اگر فرزند شما هنوز پیش‌دبستانی را شروع نکرده است، به او فرصت دهید تا خود را با شرایط تازه سازگار کند. سعی کنید قانونی مانند «خرگوشی نمی‌تونه از خونه بیرون بره» را شروع کنید. در غیر این صورت، همراه داشتن شیء انتقالی تا زمان دانشگاه هم مشکلی نخواهد داشت!

یکی از آن اشیای تسکین‌دهنده که بهتر است بچه‌ها از این سن زیاد آن را انجام ندهند، مکیدن انگشت شست است. بیشتر کارشناسان دندان‌پزشکی ترجیح می‌دهند عادت مکیدن انگشت شست بچه‌ها تا پنج سالگی ترک داده شود. ادامه یافتن آن پس از این سن می‌تواند هم‌راستایی دندان‌های دائمی را به خطر بیندازد.

بیشتر مکنده‌های انگشت شست در اولین سال‌های تحصیل عادتشان را ترک می‌کنند، گاهی اوقات ابتدا در طول روز آن را کنار می‌گذارند و سپس در طول شب‌‌ نیز. اما برای یک اقلیت سرسخت، ترک این عادت فوق‌العاده سخت است. اگر فرزند شما یکی از آنهاست، سعی کنید فضایی ایجاد کنید که در آن خودش بخواهد آن را ترک کند.

هرچه بیشتر مخالفت کنید و آن را به موضوعی برای کشمکش و نبرد تبدیل کنید، استرس او بیشتر می‌شود و در نتیجه بیشتر به انگشت شست خود روی می‌آورد. متداول‌ترین عوامل مکیدن شست استرس، بی‌حوصلگی و خستگی است.

نکتهٔ والدین: زمانی برای استراحت

اگرچه ممکن است مشتاق شنیدن ماجراهای آن روز کودک خود باشید، اما اگر گاهی اوقات ترجیح می‌دهد تنها باشد، متعجب نشوید. از دیدگاه فرزندتان به آن روز او فکر کنید!

مثلاً اگر به مدرسه می‌رود، باید از قوانین پیروی کند و اجتماعی باشد. جز این، همراه برده شدن در کارهای بیرون از خانه مثل خرید، سر و کله زدن با خواهر و برادرها، یا استنطاق شدن درباره‌ٔ کارهایی را که در طول روز انجام داده است اضافه کنید تا ببینید کمی زمان استراحت و تنهایی احتمالاً درست همان چیزی است که بیش از همه نیاز دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط