پنج سال و سه ماه: خیس کردن رختخواب

کودک شما پنج سال و سه ماهش تمام شده است و حالا در ماه چهارم از پنج سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و سه ماهه آشنا شوید.

مواجهه با خیس کردن رختخواب

در این سن، تقریباً از هر پنج بچه یک نفر هنوز رختخوابش را خیس می‌کند و این طبیعی است. خشک ماندن در طول روز و در طول شب دو نقطهٔ عطف جداگانه در فرایند یادگیری استفاده از توالت هستند که می‌توانند به فاصله‌ٔ چند ماه یا چند سال از هم اتفاق بیفتند، چون بلوغ بدنی برخی از بچه‌ها بیش از دیگر کودکان طول می‌کشد. در بیشتر موارد، این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد و خیس کردن رختخواب تقریباً همیشه تا رسیدن به بلوغ برطرف می‌شود.

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که خیس کردن رختخواب غیرارادی است و کودک شما نمی‌تواند آن را کنترل کند. اگر فرزندتان ناراحت یا سرخورده شد، به او اطمینان دهید که تقصیر او نیست. ملافه‌های خیس را با رفتاری خونسرد و کاملاً طبیعی عوض کنید. با یک زیرانداز ضدآب هم از تشک تخت محافظت کنید و دو عدد ملافهٔ تمیز هم دم‌دست داشته باشید تا در نیمه‌شب بتوانید فرزندتان را تا حد امکان سریع‌تر به تخت خشک و تمیزش برگردانید. برخی از بچه‌های پنج ساله ممکن است در برابر پوشیدن شورت یا پوشک آموزشی برای خواب مقاومت کنند، زیرا به نظرشان این کار «خیلی بچگانه است»! اگر فرزند شما هم این‌طور است، فقط لباس زیر یا شلوارش را عوض کنید و مجبورش نکنید پوشک شورتی بپوشد. اما با توجه به شخصیت کودکتان می‌توانید به این نکته اشاره کنید که برخی پوشک‌های شورتی حتی برای بزرگسالانی که به آنها احتیاج دارند نیز وجود دارد. فقط یادتان باشد که همان موقع شب شروع به توضیح اینها نکنید!

اگر کودک شما شب‌ها به طور مداوم خشک مانده بود و حالا دوباره شروع به خیس کردن تخت کرده است یا علائمی مانند دفع ادرار دردناک دارد، با پزشک کودکتان مشورت کنید تا وجود مشکلات پزشکی را بررسی کند. به عنوان مثال، یبوست یا عفونت ادراری می‌تواند باعث خیس کردن رختخواب شود.

نکتهٔ والدین: یک روال روتین خوب

سعی کنید یک روال روتین خوب برای زمان بعد از برخی کلاس‌های احتمالی یا پیش‌دبستانی فرزندتان ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک میان‌وعده بخورد، یک فعالیت آرام انجام دهد، سپس برای بازی قبل از شام به بیرون از خانه بروید. بچه‌های پیش‌دبستانی وقتی به خانه می‌آیند ممکن است از نظر جسمی و روحی کاملاً فرسوده باشند. چه زمان این کلاس‌ها از صبح تا عصر باشد و چه نصف روز، اغلب آن‌قدر از بچه‌ها توجه و انرژی می‌برد که در پایان آن، از رمق افتاده‌اند.

اطمینان حاصل کنید که شما یا مراقب فرزندتان در حین انتقال او از کلاس‌ به خانه صبورتر از همیشه هستید. بدخلقی یا رفتار بد می‌تواند نشانه‌ای از خستگی باشد. کودک پنج ساله‌ٔ شما مجبور بوده است تمام روز خودش را در مهدکودک یا پیش‌دبستانی، یعنی جایی که می‌داند از او انتظار دارید خوب رفتار کند، کنترل کند اما در خانه آن‌قدر احساس راحتی و امنیت می‌کند که خودش را رها کند. گاهی اوقات جلو آوردن ساعت خواب شب به اندازه‌ٔ نیم ساعت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مقالات پیش‌دبستانی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط