پنج سال و چهار ماه: رهنمودهایی در مورد تلویزیون

پنج سال و چهار ماه: رهنمودهایی در مورد تلویزیون

در پنج سال و چهار ماهگی کودکتان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و چهار ماهه آشنا شوید.

برنامه‌های تلویزیون و کودک

وقت نشستن پای نمایشگرها برای بچه‌های پنج ساله مسئله‌ٔ مهمی است. تماشای تلویزیون نه تنها روش مفرحی برای استراحت پس از یک روز شلوغ در مهد کودک یا مدرسه است، بلکه بسیاری از برنامه‌ها شامل شخصیت‌های محبوب فرزندتان هستند که او دوست دارد در موردشان با دوستانش صحبت کند. و به عنوان یک مزیت اضافه، شما چند دقیقه وقت پیدا می‌کنید که در حین تماشای او به کارهای دیگر بپردازید. با این حال، یک نقطه‌ضعف این است که برنامه‌های کودکان ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته در دسترس هستند. بنابراین، اگر نگران هستید که در این عادت زیاده‌روی می‌شود، این راهکارها را امتحان کنید:

  • برنامه‌ریزی کنید که برنامه‌های مشخصی تماشا شود.
  • زمان اتمام این برنامه‌ها را بدانید و پس از آن تلویزیون را خاموش کنید.
  • صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقات دیگری در خانه در جریان است، از استفادهٔ ابزارهای الکترونیکی به عنوان نویز پس‌زمینه خودداری کنید.
  • تلویزیون یا تبلت خود را در جایی دردسرساز مانند کمدی که از دسترس کودکتان خارج است نگه دارید.
  • فقط از یک دستگاه استفاده کنید. نباید چند تلویزیون یا تبلت در خانه داشته باشید تا در هر زمان همه بتوانند برنامه‌های جداگانه را تماشا کنند.
  • هرگز اجازه ندهید هیچ نوع وسیله‌ٔ الکترونیکی در اتاق خواب کودکتان نگه داشته شود.
  • هر وقت می‌توانید، با هم برنامه را تماشا کنید. این کار همیشه عملی یا امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانید با صحبت درباره‌ٔ آنچه تماشا می‌کنید تجربه‌ٔ تماشای فرزندتان را غنی‌تر کنید. در مورد آنچه اتفاق می‌افتد سؤال کنید و مثلاً توضیح دهید که چگونه هدف تبلیغات این است که شما را متقاعد به خرید چیزها کنند.

در مورد شبکه‌های اجتماعی و کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: انجام دستورالعمل‌ها

فرزند شما قادر است دستورالعمل‌هایی متشکل از چند مرحله را دنبال کند، اما وقتی یک عمل به طور منطقی دنباله‌ٔ عمل بعدی است برایش آسان‌ترخواهد بود. مثلاً وقتی بگویید: «اول جوراب‌هات رو بپوش بعد برو کفش‌هات رو بردار و بیار اینجا»، نتیجهٔ بهتری می‌گیرید. همچنین اگر هنگام دادن دستورالعمل توجه کامل کودکتان خود را داشته باشید، او عملکرد بهتری خواهد داشت.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط