پنج سال و چهار ماه: خوابیدن دور از خانه

پنج سال و چهار ماه: خوابیدن دور از خانه

کودک شما در آخرین هفته از پنج سال و چهار ماهگی‌اش قرار دارد و از هفتهٔ دیگر یک کودک پنج سال و پنج ماهه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و چهار ماهه آشنا شوید.

خوابیدن کودک جایی غیر از خانه

آیا آماده‌ٔ خوابیدن فرزندتان در جایی دور از خانه‌ هستید؟ بدرقه‌ٔ هرروزه‌ٔ کودکتان به مهد یا پیش‌دبستانی می‌تواند به قدر کافی برایتان سخت باشد و او حالا التماس می‌کند که شب‌ها را هم دور از خانه بگذراند اما آیا فرزند شما آماده‌ٔ خوابیدن در خانه‌ٔ دیگران هست؟

این یک تصمیم کاملاً فردی است که هم به آمادگی کودک و هم شما ارتباط دارد! به عنوان مثال، اگر هنوز مجبورید قبل از خواب برایش داستان بخوانید، قلقلکش دهید و قبل از اینکه به خواب برود، به ۱۰ شیوه‌ٔ مختلف ببوسیدش، شاید هنوز آماده نباشد. بچه‌های خجالتی یا مضطرب و بچه‌هایی که نیمه‌شب بیدار می‌شوند نیز احتمالاً هنوز آماده نیستند. بهترین انتخاب‌ها برای خوابیدن دور از خانه بچه‌هایی هستند که راحت از والدین جدا می‌شوند، خوب می‌خوابند و علاقه‌ٔ زیادی به این نوع مهمانی‌ها دارند. همچنین غیر از آمادگی کودکتان، آمادگی والدین نیز فاکتور مهمی است!

یک راه خوب برای امتحان این است که با یک شب ماندن او در خانه‌ٔ یکی از اقوام خود شروع کنید، چون هم شما و هم فرزندتان با دانستن اینکه او پیش شخصی کاملاً آشناست راحت‌تر خواهید بود. یک راه دیگر هم این که می‌توانید برای بچه‌هایی که کاملاً آماده نیستند، یک ‌دوری کوتاه را امتحان کنید، یعنی چند تا از دوستانش را دعوت کنید تا یک شب با لباس خواب به خانه‌ٔ شما بیایند. یک فیلم تماشا کنید، شام بخورید، بازی کنید و همه را قبل از خواب به خانه بفرستید. بهترین قسمت چنین کاری این است که همهٔ آنها خواب شبانه‌ٔ خوبی دارند و هیچ‌کس مجبور نیست نیمه‌شب برای تحویل گرفتن بچه‌ای که نتوانسته جایی دیگر غیر از اتاق خودش بخوابد، دنبالش برود.

در مورد خوابیدن کودکتان در خانهٔ دیگران بدانید.

نکتهٔ والدین: نامرتبی و آشفتگی

به هم ریختگی و نامرتبی اتفاق می‌افتد، اما لازم نیست در همهٔ جای خانه باشد. چند منطقه‌ٔ ریخت‌وپاش ممنوع در خانه‌ٔ خود تعیین کنید. به همه بفهمانید که خرت‌وپرت ریختن روی کانتر یا میز آشپزخانه، در یک گوشه یا یک اتاق مشخص ممنوع است. سعی کنید در هر اتاقی که معمولاً کاغذها، لباس‌ها و اسباب‌بازی مختلف روی هم تلنبار می‌شوند، یک سطل پلاستیکی یا سبد لباس نگه دارید. این ترفند باعث می‌شود اتاق مرتب‌تر به نظر برسد و در عین حال، جایی برای جست‌وجوی چیزهایی که گم می‌شوند هم داشته باشید.

در مورد بازی با بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط