پنج سال و پنج ماه: حس شوخ‌طبعی

پنج سال و پنج ماه: حس شوخ‌طبعی

طی این هفته همچنان کودک شما پنج و سال و پنج ماهه و در حال گذراندن ماه ششم از پنج سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از رفتار، خلق‌وخو و زندگی یک کودک پنج سال و پنج ماهه آشنا خواهید شد.

حس شوخ‌طبعی

درست همان‌طور که بدن و عقل کودک شما بالغ‌تر می‌شود، حس شوخ‌طبعی او نیز پیشرفت می‌کند و این چیز خوبی است. بچه‌هایی که شوخ‌طبعی خوبی دارند بهتر با مشکلات کنار می‌آیند و حس عزت نفس بهتر و دوستان بیشتری دارند. شوخ‌طبعی همچنین می‌تواند باعث وسعت دایره‌ٔ واژگانی و بهبود مهارت‌های خواندن شود.

پنج سالگی، یک سن گذار در رابطه با شوخ‌طبعی است. برای مثال، کودکان پنج ساله در حال یادگیری فوت‌وفن جوک گفتن هستند. آنها درک می‌کنند که اصل مطلب و بخش خنده‌دار جوک در انتهای آن می‌آید و وقتی برای مردم جوک می‌گویید آنها می‌خندند.

اما احتمال اینکه کودک شما واقعاً ریزه‌کاری‌ها یا ایهام و جناس بیشتر جوک‌ها را متوجه نشود هم زیاد است. جناس‌ها و معماها مستلزم داشتن سطحی از درک جهان و زبان هستند و بچه‌های پنج ساله تازه شروع به درک اصطلاحات و مثلاً عبارت‌هایی مانند «جنگولک‌بازی» کرده‌اند.

بچه‌های پنج ساله عاشق طنز فیزیکی هستند. سکندری خوردن هنگام ورود به اتاق، همیشه در برانگیختن یک قهقههٔ بلند موفق است. جوک‌های قالبی نیز خیلی محبوب هستند، هرچند اولین جوک‌هایی که از او می‌شنوید و احتمالاً آنها را بارها و بارها خواهید شنید، بی‌معنا به نظر خواهند آمد.

نکتهٔ والدین: داشتن موبایل

آیا فرزندتان با ورود به سال‌های مدرسه به تلفن همراه نیاز خواهد داشت؟ بعید است. کودکان در پیش‌دبستانی و کلاس اول، هنوز درگیر برنامه‌های ورزشی مدارس یا فعالیت‌های بعد از مدرسه نخواهد بود و از آنجا که طبق یک برنامه‌ٔ زمانی منظم به مدرسه برده و آورده می‌شود، نیاز اندکی به تماس گرفتن به خاطر چیزهایی مانند رفتن به خانه خواهد داشت.

در حقیقت، بچه‌ها در این سن به ندرت از زیر نظر یک بزرگسال خارج می‌شوند. به علاوه، بیشتر بچه‌های پنج ساله به اندازه‌ٔ کافی بالغ نیستند که بتوانند مراقب تمام اموال خود باشند، به خصوص چیزی به کوچکی تلفن همراه!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط