پنج سال و شش ماه: خودستایی

کودکتان حالا پنج سال و شش ماه دارد و در حال گذر از پنج سال و نیمگی است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و نیمه آشنا خواهید شد.

لاف زدن و خودستایی

شاید شما هم شنیده باشید که فرزندتان به دوستش پز می‌دهد که «من بهتر از این می‌تونم توپ رو شوت کنم»! یا «منم می‌تونم تا ۱۰۰ بشمرم». موضوع چیست؟ از کی او این چنین خودستا شده است؟ خودستایی و لاف‌زنی در این سن تمایلی طبیعی است. فرزند شما در حال حاضر مرکز دنیای خودش است و نسبت به تمام مهارت‌هایی که دارد یاد می‌گیرد احساس خیلی خوبی دارد. لاف زدن او عمدتاً تجلی اعتمادبه‌نفسش است.

اگر تعریف و تمجید از خود به عادتی مزمن تبدیل شود، به این نکته اشاره کنید که دوستانش ممکن است صحبت بیش از حد او درباره‌ٔ مهارت‌هایش را پز دادن بدانند و این چیزی است که مردم دوست ندارند. به او نشان دهید که می‌تواند به استعدادهای خود اطمینان داشته باشد و در عین حال به دستاوردهای دیگران نیز افتخار کند.

برای اینکه مطمئنش کنید که شما می‌دانید او با استعداد و باهوش است، تکنیک تقویت مثبت را زیاد استفاده کنید. وقتی مثلاً برنده شدن و قهرمانی در تیم فوتبال مدرسه را به دوستش تبریک می‌گوید یا از برادرش به خاطر دوچرخه‌سواری خوبش تعریف می‌کند، از او تمجید و تعریف کنید.

در مورد مشکلات تربیتی کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: سختی‌های بزرگ کردن کودکان

وقتی همه اوقات خوبی را سپری می‌کنید یا فرزندتان کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد یا چیز خارق‌العاده‌ای می‌گوید، فرزندپروری و بچه‌داری مایه‌ٔ مسرت و شادی است اما وقتی مجبورید صدایتان را بالا ببرید یا کار بدی را توبیخ کنید چه؟

اگر فرزندتان شما را مجبور به سختگیری در تأدیب و تربیت می‌کند، احساس گناه نکنید، حتی وقتی زیر گریه می‌زند یا با شور و حرارت فریاد می‌زند: «تو خیلی بدی». در هیچ جای شرح وظایف کاری والدین نیامده است که شما مسئولید همه‌ٔ افراد خانواده را همیشه خوشحال نگه دارید!

مسئولیت شما تربیت یک فرد مهربان، شاد و سالم است و این کار گاهی اوقات و در واقع، در مواقع زیادی شامل تعیین استاندارد و وضع قوانین است.

در مورد تربیت کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط