پنج سال و هشت ماه: درک تفاوت‌ها

طی این هفته کودک شما همچنان پنج سال و هشت ماهه است و در این مطلب با بخشی از زندگی کودکتان در پنج سال و هشت ماهگی آشنا خواهید شد.

درک تفاوت‌ها

بچه‌های پنج ساله روابط بین افراد را درک می‌کنند. اگر خانواده‌ٔ کسی با خانواده‌ٔ خودشان متفاوت باشد یا وقتی فردی متفاوت از دیگران است، آنها متوجه می‌شوند و از اینکه بپرسند مثلاً چرا چشمان فلانی این شکلی است خجالت نمی‌کشند. یادتان باشد این مشاهده‌ها را رد نکنید یا او را دعوت به سکوت نکنید. از فرصت استفاده کنید تا به دنیای او که هر روز از تنوع بیشتری برخوردار می‌شود، درک و بینش بیشتری اضافه کنید.

اگرچه فرزند شما قبلاً با پاسخ‌های سطحی راضی می‌شد، ولی اکنون قادر به درک پاسخ‌های پیچیده‌تر است. برای مثال، اگر او در مورد رنگ پوست شخصی کنجکاو است، می‌توانید در مورد اینکه افراد مقادیر مختلفی رنگدانه در پوست خود دارند صحبت کنید. نیازی نیست که او را با جزئیات زیاد گیج کنید، فقط سؤالاتش را جدی بگیرید.

بچه‌ها بسیاری از سردرگمی‌های خود را دربارهٔ تفاوت‌هایی که مشاهده می‌کنند، از طریق بازی حل و فصل می‌کنند. گوش به زنگ حکم‌هایی مانند «مامان‌ها که شرکت ندارن» یا «فقط عرب‌ها حمص می‌خورن» باشید. از این موقعیت‌ها برای گفت‌وگوهای مفید در مورد گوناگونی‌ و تفاوت‌ها و پذیرش آنها استفاده کنید.

در مورد صحبت با کودک در مورد نژاد و آشنایی با مفهوم نژادپرستی بدانید.

نکتهٔ والدین: بیان تفسیر و تعبیرها

وقتی با صدای بلند برای فرزندتان کتاب می‌خوانید صدها کلمه‌ٔ جدید یاد می‌گیرد. شما می‌توانید با طرح سؤالاتی، خواندن را به یک فعالیت تعاملی تبدیل و او را تشویق کنید تا پیش‌بینی کند در صفحه‌ٔ بعدی کتاب چه اتفاقی می‌افتد و ترغیبش کنید تا تفسیرهای خودش را بیان کند. برخی از این سؤالات به شکل زیر است:

  • «فکر می‌کنی بعدش چه اتفاقی می‌افته؟»
  • «چی می‌شه اگه...؟» برای مثال: «اگه باربد کتابش رو تو مدرسه فراموش کنه چی می‌شه؟»
  • «فکر می‌کنی چرا...؟» مثلاً: «فکر می‌کنی چرا این نقاش توی کتاب آسمون رو صورتی رنگ کرده؟»

در مورد کتاب خواندن شاد و سرگرم‌کننده برای کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط