شش سال و ۹ ماه: بدزبانی‌

کودک شما همچنان در حال گذراندن بخشی از شش سال و ۹ ماهگی‌اش است. در این مطلب با برخی از رفتار و موارد مربوط به سلامت کودک شش سالهٔ خود آشنا شوید.

بددهانی یا بدزبانی

بچه‌های کوچک به دلایل مختلف بددهانی می‌کنند، که به یاد داشتن آنها هنگام زنگ زدن گوشتان یا بالا رفتن فشار خونتان می‌تواند کمک کند. بعضی بچه‌ها این کار را می‌کنند تا والدین خود را شوکه کنند؛ آنها اکنون می‌دانند که برخی کلمات قدغن هستند و می‌توانند صدای شما را بالا ببرند. گاهی اوقات آنها فقط در حال تلاش برای خودنمایی در مقابل همسالان و بچه‌های بزرگ‌تر هستند. آنها همچنین ممکن است هنگام عصبانیت یا ناراحتی بدزبانی کنند، که فقط دارند از رفتاری که در بزرگسالان یا نوجوانان دیگر یا در تلویزیون دیده‌اند، تقلید می‌کنند.

قوانین قاطعی در مورد بدزبانی تعیین کنید و بدانید که این قوانین باید در مورد بزرگسالان نیز صدق ‌کند؛ اگر خودتان این کلمات شیطنت‌آمیز را به کار می‌برید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان از آنها استفاده نکند. همین‌طور وقتی فردی قوانین را نقض می‌کند عواقبی اعمال کنید. یادتان باشد حتماً به تلاش‌های فرزندتان برای پرهیز از فحش دادن، به ویژه در مواقع استرس یا ناامیدی‌اش اذعان کنید.

همچنین در این سن، بچه‌ها ممکن است درک نکنند که بدزبانی چقدر می‌تواند برای دیگران توهین‌آمیز باشد. آنها هنوز درگیر خودشان و خودمحور هستند. در صورت مطرح شدن اصطلاحات نژادپرستانه و سکسیستی به معنای جنسیت‌زده نیز شاید بهتر باشد در حد درک و فهم کودکتان توضیح دهید که آنها به چه معنا و چقدر توهین‌آمیز هستند.

در مورد علل فحش دادن بچه‌های دبستانی بدانید.

نکتهٔ والدین: سرماخوردگی یا سینه‌پهلو

اگر به نظر می‌رسد فرزند شما از یک سرماخوردگی بهبود نمی‌یابد، مراقب باشید. سرفه‌های مداوم همراه با تب ممکن است نشان‌دهنده‌ٔ سینه‌پهلو باشد. سینه‌پهلو عفونت ریه‌هاست که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

علائم دیگر می‌تواند شامل سردرد، درد عضلانی، ضعف، خستگی، استفراغ، اسهال، تب، از دست دادن اشتها، درد قفسهٔ سینه و مشکل تنفسی باشد. سینه‌پهلو می‌تواند در هر زمانی ایجاد شود، اما اغلب به دنبال سرماخوردگی یا عفونت تنفسی فوقانی دیگری رخ می‌دهد.

در مورد کرونا در کودکان کامل و دقیق بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط