شش سال و ۱۰ ماه: شیرینی و تنقلات

کودک شما حالا شش سال و ۱۰ ماهه است. در این مطلب با موضوعات مهمی در رابطه با زندگی یک کودک شش سال و ۱۰ ماهه آشنا خواهید شد.

شیرینی و تنقلات

بیشتر بچه‌ها به طور طبیعی ذائقه‌ٔ شیرینی دارند. تلاش برای دور نگه داشتن کامل فرزندتان از شکر، با توجه به درجه‌ٔ شیوع شکر در جهان، یک جنگ از پیش باخته است و ممنوع کردن آن می‌تواند نتیجه‌ٔ معکوس بدهد. شیرینی‌ها را هرچه بیشتر به میوه‌ٔ ممنوعه تبدیل کنید، بیشتر خواهانش خواهد بود و وقتی فرصتش را در خانه‌های دوستان یا مهمانی‌ها پیدا کند، هرچه را بتواند می‌بلعد. پس ترفند شما نه دریغ کردن، بلکه محدود کردن است.

برای کودک شش ساله، یک یا دو وعده از چیزی شیرین کافی و وافی خواهد بود. بهتر است به کودک اجازه دهید از نظر مصرفشان تا حدی حق انتخاب داشته باشد. اگر او در وعده‌ٔ ناهارش یک کلوچهٔ خانگی و بعد از شام بستنی بخورد، سهم شیرینی آن روزش تمام و پر شده است و برای میان‌وعده‌ٔ قبل از خواب، باید چیز دیگری انتخاب کند.

هرچه رژیم غذایی فرزندتان بهتر باشد، ویار او برای چیزهای شیرین کمتر می‌شود. کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات و سبزیجات با سرعت کمتری در بدن هضم می‌شوند و برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. همچنین ورزش می‌تواند ویارها را فرو بنشاند. شیرینی‌ها را به عنوان پاداش یا مشوق عرضه نکنید؛ این ارزش و اهمیت شکر را بالا می‌برد. اما قندهای طبیعی مانند میوه را در اختیارشان بگذارید.

در مورد مصرف شیرینی و شکلات کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: سنت‌ها و مراسم خانوادگی

کارها، سنت‌ها و عقاید خانوادگی ساده، مثل چیدن و شستن توت‌فرنگی برای تهیه‌ٔ مربا، یا اهدای لباس‌های کوچک‌شده به خیریه برای زندگی خانوادگی شما به اندازهٔ وعده‌های غذایی منظم با حضور همه‌ٔ اعضای خانواده اهمیت دارند. سنت‌ها علاوه بر سرگرم‌کننده بودن باعث استحکام و تحکیم خانواده‌ می‌شوند. بچه‌ها احساس تعلق پیدا می‌کنند، یاد می‌گیرند که خانواده‌ٔ آنها به چه چیزهایی ارزش می‌نهد. سنت‌ها همچنین به زندگی، ساختار و حس پیش‌بینی‌پذیری می‌دهند و این چیزی است که بچه‌های شش ساله نیاز دارند و به آن راغبند. آنها عاشق این هستند که بدانند می‌توانند روی یک بار شام در ماه توی خانه‌ٔ مادربزرگ حساب کنند.

نیازی نیست که سنت‌ها پرتجمل باشد یا حول تعطیلات یا مذهب خاصی بچرخند، کافی است کمی خلاق باشید. هر جمعه را شب بازی اعلام کنید یا بگذارید در روز پانزدهم هر ماه فرزندتان شام را انتخاب کند. کودک خود را تشویق کنید به برنامه‌ریزی برای جشن‌هایی مثل عید نوروز کمک کند.

در مورد آموزش ارزش‌های زندگی به کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط