شش سال و ۱۰ ماه: گستاخی

کودک شما همچنان شش سال و ۱۰ ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی کودک شش سالهٔ خود و مواردی مثل گستاخی در کودکان و کاهش استفاده از پاک‌‌کننده‌ای سمی و شیمیایی در خانه آشنا شوید.

گستاخی و بی‌ادبی

در مورد آنچه انتظار دارید قاطع باشید. اگر از نظر شما گفتن «برو بابا!» از سمت کودک پاسخی قابل قبول به یک درخواست نیست، مطمئن شوید که فرزندتان آن را می‌داند و خود شما م از آن استفاده نمی‌کنید! اگر همچنان به گفتنش ادامه می‌دهد، هر پیامدی را که از قبل مشخص کرده‌اید اعمال کنید.

وقتی همه آرام شدند، درباره‌ٔ آن بی‌احترامی بحث کنید. به او بگویید که شما می‌دانید ناراحت است، اما این که شما را «خنگ» بنامد، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. ببینید آیا می‌توانید علت واقعی کلافگی‌اش را بفهمید. شاید او حاضر نیست گل‌های پشت پنجره را آب بدهد، چون از پرنده‌ها می‌ترسد. راه‌های سازنده‌تری برای مهار ترسش پیش رویش بگذارید. به صورت نمایشی آنچه را می‌توانست بگوید بیان کنید و نشان دهید. مثلاً بگویید: «من می‌ترسم کلاغ سیاه بزرگه من رو نوک بزنه» و بعد سعی کنید با هم راه‌حل مناسبی پیدا کنید.

در مورد حل مشکلات رفتاری بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: شوینده‌های خانگی

آیا می‌خواهید به دلایل مختلفی مثل سلامت کودکتان، استفاده از مواد پاک‌کننده‌ٔ سمی را در خانه کاهش دهید، چند گزینهٔ زیر را امتحان کنید:

آب لیمو: شیشه را پاک می‌کند و در صورت استفاده در زیر نور آفتاب سفیدکننده است.

سرکه: چربی را حل می‌کند، بوزداست، برخی فلزات را جلا می‌دهد.

جوش شیرین: بوزداست، شعله‌های آتش را خاموش می‌کند، پارچه را نرم می‌کند و حتی به عنوان خمیردندان عمل می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط