شش سال و یک ماه: پرسش‌های بی‌شمار

شش سال و یک ماه: پرسش‌های بی‌شمار

کودک شما حالا شش سال و یک ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی، رفتار و شخصیت یک کودک شش سال و یک ماهه آشنا شوید.

سؤال پرسیدن

آیا شما هم خودتان را در حال خواندن مطالب مختلف برای پیدا کردن جواب‌ سؤال‌های کودک هر روز کنجکاوترتان می‌بینید؟ سؤالاتی در مورد موضوعات دشوار مانند اینکه آیا خدا وجود دارد یا اینکه چرا برخی از مردم چاق هستند یا روی ویلچر می‌نشینند مطرح می‌کند؟ فرزند شما نه تنها در مورد موضوعات انتزاعی کنجکاو است، بلکه اکنون می‌تواند چنین افکاری را بهتر بیان کند.

وقتی احساس می‌کنید در گوشه‌ٔ رینگ گیر افتاده‌اید و پاسخ سؤالی را نمی‌دانید، مادامی که به بعداً به آن برگردید، اشکالی ندارد که فعلاً از پاسخ طفره بروید و جواب سؤالش را به تأخیر بیندازید و مثلاً بگویید: «این سؤال خوبیه. ما الان تقریباً به مدرسه رسیدیم، اما بیا وقتی برگشتی خونه در موردش بیشتر صحبت کنیم». اما از گفتن: «نمی‌دونم، بیا ببینیم چطوری می‌تونیم جوابش رو پیدا کنیم!» هم نترسید! همچنین هرگز از کودکتان به خاطر طرح هیچ گونه موضوعی ناراحت نشوید، چون او باید بداند که برای هر سؤال و موضوعی می‌تواند به شما مراجعه کند.

توضیحاتی که می‌دهید را ساده نگه دارید. اگرچه بچه‌های پیش‌دبستانی و دبستانی می‌توانند سؤالات انتزاعی بپرسند، اما نمی‌توانند پاسخ‌های انتزاعی را درک کنند. آنها هنوز عمدتاً متفکران عینی و ملموس هستند.

از سؤالات او به عنوان زمینه‌ای برای مطرح کردن برخی از موضوعات دشواری که خواهی‌نخواهی باید با آنها روبه‌رو شوید، استفاده کنید. به عنوان مثال، سؤالاتی در مورد اینکه چرا بعضی بچه‌ها یا افراد توی سطل آشغال‌ها دنبال چیزی می‌گردند، می‌تواند به یک گفت‌وگوی معنادار، یعنی معنادار در سطح و سن کودکتان، در مورد افرادی که به اندازه‌ٔ او ثروتمند نیستند، منتهی شود.

صرف‌نظر از اینکه این مکالمات چقدر هوشمندانه یا خنده‌دار بوده‌اند، مراقب تعریف کردن آنها برای بزرگسالان دیگر در حضور فرزندتان باشید. نباید کاری کنید که او از آمدن پیش شما و مطرح کردن آنها معذب شود و خجالت بکشد یا احساس احمق بودن کند. بچه‌ها می‌خواهند جدی گرفته شوند.

در مورد حرف زدن با کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: نوشیدن آب کافی

بسیاری از بچه‌ها در طول روز آب کافی نمی‌نوشند. برای تشویق هیدراته ماندن بدن، یک بطری آب، مثل بطری‌های مخصوص ورزش یا یک قمقمهٔ کوچک برای فرزندتان تهیه کنید.

اسمش را روی قمقمه یا بطری بنویسید و بگذارید آن را با خود به مدرسه ببرد، در خانه همه جا همراه داشته باشد و حتماً هم هر روز آن را بشویید! اگر خودتان هم همین کار را بکنید، الگوی خوبی ایجاد می‌کنید. مزیت اضافه‌ای که این کار دارد این است که کودک شما عادت می‌کند به جای نوشابه و آب‌میوه، آب بخورد.

در مورد بهترین نوشیدنی‌ها برای کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط