شش سال و پنج ماه: یادگیری از اشتباهات

کودک شش سال و پنج ماههٔ شما در حال رسیدن به نیمهٔ شش سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از زندگی و رویدادهای زندگی یک کودک شش سال و پنج ماهه آشنا شوید.

یادگیری از اشتباهات

احتمالاً درباره‌ٔ پیامدهای منطقی و یادگیری از اشتباهات شنیده‌اید. این تاکتیک تربیتی شامل یافتن مجازاتی متناسب با کار نادرست کودک است، طوری که این موقعیت به یک تجربه‌ٔ آموزشی تبدیل شود. برای مثال، اگر بچه‌ٔ شما وقتی از او خواسته می‌شود اسباب‌بازی‌هایش را برنمی‌دارد، اسباب‌بازی‌ها برای مدتی از محدودهٔ بازی خارج می‌شوند.

یافتن یک پیامد متناسب وقتی عصبانی یا هیجان‌زده هستید ممکن است دشوار باشد. هرچند اگر از این تاکتیک به خوبی استفاده می‌کنید، بسیار کارآمدتر از مجازات‌های عجولانه و بی‌تعمق است.

پیامدهای منطقی به یک تاکتیک یادگیری دیگر به نام پیامدهای طبیعی مربوط می‌شود. اگر فرزندتان در میانه‌ٔ زمستان بدون کاپشن بیرون برود، سردش می‌شود و دوباره به داخل خانه برمی‌گردد. این یک پیامد طبیعی است، چون او درس خود را آموخته و شما مجبور نبوده‌اید یک کلمه هم بگویید.

متأسفانه، شما همیشه نمی‌توانید صبر کنید تا آن عواقب طبیعی رخ دهد. مثلاً شاید فرزندتان کلاه ایمنی دوچرخه‌ٔ خود را نمی‌پوشد. نمی‌خواهید قبل از مداخله صبر کنید تا او آسیب ببیند. این بار شما باید از یک پیامد منطقی استفاده کنید، پیامدی که متناسب با رفتارش باشد. مثلاً می‌توانید بگویید: «تو کلاه ایمنیت رو نمی‌پوشی، پس امروز سوار دوچرخه‌ات نمی‌شی».

اگر عصبانی باشید، تعیین پیامد متناسب دشوار است. اما نفس عمیق بکشید، یا حتی در صورت نیاز، چند لحظه از اتاق بیرون بروید. پیامدهای منطقی که باید مرتبط با آن خطا و همچنین معقول و منطقی باشند، وقتی بیشترین تأثیر را دارند که با لحن محترمانه و رفتاری کاملاً سرسری و طبیعی ارائه شوند.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: مراسم خداحافظی

آیا شما هم مراسم خداحافظی روتین دارید؟ بعضی از خانواده‌ها دارند و این مراسم می‌تواند به اندازه‌ٔ روتین قبل از خواب مورد استقبال بچه‌ها قرار بگیرد. لازم نیست مراسم خداحافظی مفصل باشد. بوسه‌ٔ خداحافظی معمولی یا نوع خاصی از بوسه، مثلاً مالیدن بینی‌ها به هم، بغل کردن یا نوعی دست دادن مخفیانه یا ساختگی بین خودتان!

هر کدام از اینها می‌گوید «من تو رو دوست دارم و دلم برات تنگ می‌شه، چون تو برای من آدم خاصی هستی»! شما صبح‌ها به چه شکل از کودکتان خداحافظی می‌کنید؟

در مورد حل مشکلات رفتاری بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط