هفت سال و چهار ماه: انجام کارهای بیرون از خانه

کودک شما همچنان در حال گذراندن هفت سال و چهار ماهگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هفت سال و چهار ماهه آشنا شوید.

انجام کارهای بیرون از خانه

وقتی بچه‌ای بی‌طاقت و بی‌حوصله همراه دارید، راز انجام دادن کارهای بیرون از خانه با صلح و صفا چیست؟ با در نظر گرفتن سطح توانایی‌های تکاملی فرزندتان به موارد زیر توجه و عمل کنید:

برنامهٔ پیش رو را توضیح دهید: قبل از بیرون رفتن، برنامه را توضیح دهید. هفت ساله‌ها دوست دارند بدانند چه چیزی در انتظارشان است و سعی کنید تا جایی که می‌توانید به برنامه‌ای که گفته‌اید پایبند بمانید.

عاقلانه برنامه‌ریزی کنید: بچه‌های هفت سالهٔ‌ی خسته و گرسنه شباهت زیادی به کودکان نوپای دو سالهٔ خسته و گرسنه دارند. انتظارات خود را در سطح واقع‌بینانه‌ای نگه دارید. ممکن است در یک بار بیرون رفتن، فقط به یک کار مهم برسید، نه سه یا چهار تا.

با جمله‌های واضح درخواست کنید: به جای اینکه به او بگویید مجاز به انجام چه کاری نیست، توضیح دهید که چه کاری را می‌تواند انجام دهد. مثلاً بگویید: «دست‌هات رو روی سبد خرید نگه دار.»، یا «جایی بمون که بتونم ببینمت.» و «توی پارکینگ دستم رو بگیر.»

او را مشغول نگه دارید: شاید بتواند دنبال محصولی بگردد یا فهرست خرید را نگه دارد، یا مثلاً از او بخواهید تعداد پاستاهایی را که می‌بیند بشمارد.

با فرزندتان تعامل کنید: حواستان به کودک، صحبت کردن با او و جواب دادن به سؤال‌هایش باشد. نباید او را نادیده نگیرید و غرق موبایل خود شوید.

به رفتار خوب پاداش بدهید: ستایش و توجه به اندازه‌ٔ پاداش‌های ملموس و عینی ارزشمند هستند. به فرزندتان بگویید وقتی رفتار بدی دارد، نمی‌توانید با او صحبت کنید، اما وقتی رفتار آزاردهنده را کنار بگذارد، برای مثال ناله نکند، این کار را انجام می‌دهید. قول بدهید که اگر او واقعاً خوب رفتار کرد بعد از انجام کارها با هم بازی کنید.

نکتهٔ والدین: پاسخ به تعریف و تمجید

آیا می‌دانید چگونه تعریف و تمجید از سوی کودکتان را با ظرافت بپذیرید؟ اگر پاسخ غیرارادی شما به تحسین شدن توسط کودکتان، کج و معوج کردن قیافه یا مخالفت کردن است، بدانید که انجام این کار الگوی بدی برای فرزندتان ایجاد می‌کند و این پیام را می‌دهد که شما واقعاً شایسته‌ٔ ستایش نیستید.

در این صورت تعجب نکنید اگر وقتی از فرزندتان برای انجام کاری تعریف می‌کنید، واکنش مشابهی نشان دهد. بهتر است در پاسخ به تحسین، لبخند بزنید و بگویید: «ممنونم، لطف داری!»

جدول زمانی کمک کودک در کار خانه را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط