هشت سال و ۹ ماه: قطع کردن صحبت‌ها

کودک شما در آخرین هفته از هشت سال و ۹ ماهگی‌اش قرار دارد و از هفتهٔ دیگر هشت سال و ۱۰ ماهه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از زندگی و رفتار یک کودک هشت سال و ۹ ماهه مثل قطع کردن صحبت دیگران آشنا شوید.

قطع کردن مداوم صحبت‌ها

بسیاری از بچه‌هایی که بی‌تاب و پر از حرف برای گفتن هستند، ممکن است دچار عادت پریدن وسط صحبت دیگران شوند. این قطع‌کننده‌های مزمن تمایل دارند در مورد چیزی خودنمایی کنند یا بیش از حد هیجان‌زده شوند. خیالتان هم راحت باشد که این خیال و تصور شما نیست، بلکه واقعیت است که این اتفاق اغلب در همان لحظه‌ای که تلفن را برمی‌دارید یا به محض آمدن مهمان رخ می‌دهد!

بچه‌ها همچنین به عنوان دعوت برای جلب توجه، صحبت دیگران را قطع می‌کنند و به محض این که به چیز دیگری مشغول می‌شوید، آن چیز را حالا هر چه باشد قطع می‌کنند.

اگرچه احتمالاً از دوران نوپایی کودکتان روی این مسئله کار کرده‌اید، اما بسیاری از دانش‌آموزان بشاش و خودمحور دبستانی هنوز خبر ندارند که پریدن میان صحبت شما کاری نادرست است. شما می‌توانید یادآوری کنید که صحبت کردن مثل بازی روی الاکلنگ است و باید نوبت بگیرد. همچنین به میان حرف پریدن را تعریف کنید و مثلاً بگویید: «یعنی وقتی وسط صحبت با شخص دیگری هستم یا توجهم رو به چیز دیگه‌ای می‌دم، از من سؤال بپرسی یا چیزی به من بگی».

راه بهتری را برای قطع کردن صحبت‌ها آموزش دهید. از فرزند خود بخواهید تا وقتی بتوانید توجه خود را به او معطوف کنید، بی‌صدا در کنار شما بنشیند. کودک هشت ساله باید بتواند چند دقیقه صبر کند، یعنی به طور قابل توجهی بیشتر از یک کودک کوچک‌تر، یا اجازه دهید در چنین مواقعی اول به شما بگوید: «ببخشید»!

نکتهٔ والدین: قرارهای بازی

هنوز برای فرزندتان قرارهای بازی ترتیب می‌دهید؟ وقت آن است که مسئولیت آن را به خود او تحمیل کنید. این اتفاق معمولاً به طور طبیعی می‌افتد، چون بچه‌ها برای بعد از مدرسه یا آخر هفته با هم برنامه‌ریزی می‌کنند و سپس والدین خود را در جریان می‌گذارند. اما اگر فرزندتان همچنان برای ترتیب دادن سرگرمی و تفریحش به شما وابسته است، به تدریج کارهای بیشتری به او واگذار کنید.

می‌توانید ترغیبش کنید و بگویید: «چرا به یارین زنگ نمی‌زنی؟» مطمئن شوید که نحوه‌ٔ استفاده از تلفن و تماس مؤدبانه را به فرزند خود یاد داده‌اید. فکر خوبی است که کودک شما در مورد مناسب بودن یک ساعت خاص برای قرار بازی ابتدا با شما مشورت کند، اما بجز آن او آماده است تا قرار بازی را به صورت انفرادی ترتیب دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط