هشت سال و ۱۱ ماه: ایجاد عزت نفس

کودک شما هشت سال و ۱۱ ماه دارد و در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک در ماه آخر از هشت سالگی‌اش آشنا شوید.

ایجاد عزت نفس

روزگاری، عزت نفس فرزند شما بیشتر بر پایه‌ٔ چیزهایی بود که از بزرگسالان دنیای اطرافش می‌شنید. اما اکنون او در حال ارزیابی خود بر اساس نظرات همسالانش است.

برخی می‌گویند که عزت نفس دخترها در حدود ۹ سالگی به اوج خود می‌رسد و پس از آن، هر روز بیشتر تحت تأثیر همسالان و رسانه‌ها قرار می‌گیرند و با شروع دوران بلوغ که تمرکز آنها را حتی بیشتر از قبل به شکل ظاهری و بدنشان منتقل می‌کند باز هم بیشتر سقوط خواهد کرد. گزارش‌های فزاینده‌ای وجود دارد که عزت نفس پسرها نیز طعمه‌ٔ همین اثرها می‌شود.

بچه‌هایی که از اعتماد به نفس قوی برخوردارند احساس امنیت و دوست داشته شدن می‌کنند. با شروع کردن از خودتان به کودک کمک کنید تا عزت نفس سالمی داشته باشد. مراقب نظرات خود در مورد ظاهر فرزندتان، دیگران و خودتان باشید. وقت و تلاش بیش از حدی را صرف تصمیم‌گیری درباره‌ٔ لباس و مو نکنید؛ در عین حال که حق رد کردن را برای خودتان نگه می‌دارید، اجازه دهید فرزندتان خودش این چیزها را رفع و رجوع کند.

فرزند خود را درگیر ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی کنید. این کار می‌تواند باعث شود که از نظر ذهنی و فیزیکی احساس بهتری داشته باشد، خلقش را بهبود دهد و او را در گروهی از همسالان قرار دهد. فرزندتان را تشویق کنید که علایقش را دنبال کند، خواه با نقش‌های جنسیتی سنتی مطابقت داشته باشند و خواه نداشته باشند.

قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها را محدود کنید یا فقط اجازه‌ٔ تماشای محتوای متناسب با سن فرزندتان را بدهید. شما مجبور نیستید تلویزیون را دور بیندازید، اگرچه بعضی از خانواده‌ها این کار را می‌کنند، اما لازم نیست مجلات مد را برای دخترتان یا مجلات بدنسازی را برای پسرتان بخرید. همچنین از صحبت در مورد «دوست‌پسر» و «دوست‌دختر» احتمالی، حتی به شوخی هم پرهیز کنید.

روی خود فرزندتان، آن‌طور که در حال حاضر هست تأکید کنید. تمام تلاش خود را بکنید که او را با خواهر و برادر، دوستان، بازیگران کودک یا دیگران مقایسه نکنید. به فرزند خود به خاطر آنچه که هست، یعنی شخصیت، شوخ‌طبعی، کمک کردن، موفقیت‌های تحصیلی و هر آنچه هست ارج بگذارید.

در مورد عزت نفس در کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: خرید هدیهٔ تولد

اگر توان این را ندارید که قبل از یک جشن تولد به فروشگاه‌های مختلف بروید، بهتر است در همان جا که هستید هدیه‌ای آنلاین از فروشگاه‌های زیر انتخاب کنید:

فروشگاه ابزارآلات: چراغ قوه، ابزار باغبانی و خانه‌های پرندگان

فروشگاه نوشت افزار: وسایل کار هنری و لوازم جانبی روی میز تحریر

فروشگاه رایانه‌ای: گیم و برنامه‌های هنری

فروشگاه اسباب‌بازی: اسباب‌بازی‌های آموزشی، کتاب‌ها و تی‌شرت‌های جالب

فروشگاه موسیقی: ساز دهنی، ضبط صوت و دایره زنگی

فروشگاه ورزشی: سبد و زنگ دوچرخه، بطری آب و کلاه ایمنی طرح‌دار

فروشگاه وسایل خانگی: وسایل آشپزی بچه‌ها، بالش‌های تزئینی، ملافه‌هایی با طرح شخصیت‌های کارتونی

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط