هشت سال و ۱۱ ماه: امتیازات پیش از نوجوانی

هشت سال و ۱۱ ماه: امتیازات پیش از نوجوانی

کودک شما در هفتهٔ پیش از آخر پایان هشت سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت ساله مثل امتیازات دوران پیش از نوجوانی آشنا شوید.

امتیازات دوران پیش از نوجوانی

آیا فرزند خود را یک «پیش‌نوجوان» می‌دانید؟ امروزه برخی افراد مثل بازاریاب‌ها و فروشندگان، سن حساس هشت و ۹ سالگی را با سال‌های قبل از نوجوانی یا پیش‌نوجوانی در گذشته، یعنی ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سال یک کاسه می‌کنند. اگرچه این فقط یک برچسب است، اما می‌تواند اثرات ناخودآگاهی داشته باشد.

سال‌هاست که دوران کودکی مدام فشرده و کوچک‌تر می‌شود، زیرا امتیازات و تجربیاتی که به بچه‌های بزرگ‌تر اختصاص داشت، اکنون در دسترس کودکان کوچک‌تر قرار گرفته، پس بهتر است به صورت موردی و یک به یک تصمیم بگیرید که نسبت به آمادگی فرزندتان برای برخی از این امتیازات چه احساسی دارید. به عنوان مثال در مورد گزینه‌های زیر چه نظری دارید:

رفتن به سالن‌های زیبایی: پروسه‌های زیبایی و زیبایی درمانی برای دختر و پسر خود را چقدر مجاز می‌دانید؟

پوشیدن لباس بزرگسالانه: برای لباسی چقدر خودنمایانه یا تن‌نما آماده هستید؟

تماشای فیلم‌های مخصوص نوجوانان: آیا می‌خواهید فرزند هشت سال و ۹ سالهٔ شما اجازهٔ دیدن فیلم‌های نوجوانان را داشته باشد؟

شرکت در ورزش‌های تیمی قهرمانی: می‌خواهید کودکتان چقدر ورزش کردن را جدی بگیرد؟

خرید وسایل الکترونیکی شخصی: چقدر با داشتن موبایل، آیپد و لپ‌تاپ موافقید؟

عضویت در سالن بدنسازی: بچه‌ها فقط با دویدن هم ورزش می‌کنند، اما باشگاه‌های کودکان ترند جدیدی است که باید دید چقدر آن را می‌پسندید؟

یک قانون سرانگشتی می‌گوید: «هرچه مدت بیشتری بتوانید در اعطای امتیازات بچه‌های بزرگ‌تر دست نگه دارید، بهتر است. فرزند شما هرگز دوباره هشت یا ۹ ساله نخواهد بود، ولی سال‌های زیادی برای نوجوان بودن در پیش دارد.» اما همه چیز به نظر شما و کودکتان ارتباط دارد.

نکتهٔ والدین: ارزش‌های اخلاقی

فرزندتان به تک‌تک جنبه‌های رفتاری شما توجه می‌کند، حتی مواردی که شما احتمالاَ به آنها نمی‌بالید. به عنوان مثال، اگر صندوق‌دار بقیه‌ٔ پولتان را بیشتر داد اما شما چیزی نگفتید، یا اگر چیزی را از قفسه برداشتید، از خریدش منصرف شدید و آن را به جای مناسبش برنگرداندید. این کوتاهی‌ها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما ارزش‌های اخلاقی و شخصیت شما را بازتاب می‌دهند و به فرزندتان نشان می‌دهند که چه چیزی درست است و چه چیزی نیست. نمونه‌های بیشتری از رفتارهایی که به نظر نمی‌رسد «بد» باشند اما ممکن است شما تمایل نداشته باشید فرزندتان آنها را انجام دهد اینهاست:

  • به تعویق انداختن کاری، صحبتی یا هر چیزی
  • بی‌نظمی و نامرتب بودن، مثل ظرف‌های کثیف در سینک ظرف‌شویی و تختخواب نامرتب
  • دیر رسیدن سر قرارها
  • بدقولی
  • سرعت زیاد در رانندگی
  • نظرات بی‌ادبانه در مورد افراد دیگر

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط