هشت سال و دو ماه: راهکارهای خواب

کودک شما حالا هشت سال و دو ماه دارد و در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت ساله و نکاتی در مورد خواب کودک آشنا خواهید شد.

راهکارهای خواب

بچه‌های هشت ساله معمولاً خوش‌خواب هستند و تا زمانی که فرصت‌های زیادی برای بازی فیزیکی دارند، باید در ساعت خواب شب خواب‌آلوده باشند و فقط به ندرت به دلیل مثلاً کابوس دیدن یا سایر نیازها بیدار شوند.

کودک شما باید هر شب حدود ۱۰ ساعت بخوابد. از این زمان محافظت کنید، زیرا این زمانی است که کودک شما رشد می‌کند و زمانی است که مغز مقدار زیادی از مواد و مطالب جدیدی را که هر روز جذب می‌کند، تثبیت و ساماندهی می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که ساعت خواب فرزندتان به اندازهٔ کافی زود است. اگر صبح‌ها در خانه‌ٔ شما از ساعت شش شروع می‌شود، فرزندتان باید حداکثر در ساعت هشت شب در رختخواب باشد. روتین پیش از خواب را به اندازه‌ٔ کافی زود شروع کنید تا بتوانید او را به‌موقع بخوابانید.

شما این موضوع را در مورد کودک زیر یک سالتان می‌دانید، اما داشتن روتین خواب برای کودکان بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند. روتین پیش از خواب کمک می‌کند که کودک بفهمد زمان آرام گرفتن برای خوابیدن فرا رسیده است. یک روتین معمول شامل میان‌وعده، دوش گرفتن یا شستن دست و پاها برای رفتن به رختخواب، لباس خواب، مسواک زدن و کتاب خواندن با هم است.

کودک شما حالا به قدری بزرگ شده است که بتواند خودش دوش بگیرد، البته مادامی که شما در صدارس او باقی بمانید. همچنین گرچه او به اندازهٔ کافی بزرگ شده است که خودش کتاب بخواند، اما بسیاری از هشت ساله‌ها هنوز دوست دارند که برایشان کتاب خوانده شود و زمان خواب فرصتی گرم و صمیمی برای این کار است. یادمان باشد کودکی که در طول روز تمایلی به آغوش و نوازش ندارد ممکن است در شب بیشتر پذیرای آن باشد.

نکتهٔ والدین: گفتن من به جای تو

شما هم ممکن است این شیوهٔ تربیتی را شنیده باشید که مفید است اگر نظرات خود در مورد رفتار فرزندتان را به جای اظهارات شامل «تو» با اظهارات شامل «من» بیان کنید. مثلاً بگویید: «وقتی می‌گی شامی که برات درست کردم بدمزه‌س، احساس من جریحه‌دار می‌شه» به جای این که بگویید: «این حرف تو زشته و بی‌ادبیه»!

مشاوران ازدواج همین روش را هنگام مشاوره در مورد رفتار زوج‌ها توصیه می‌کنند. گفتن «پیدا کردن لباس‌های کثیف روی زمین باعث می‌شه احساس کنم تو هرج و مرج زندگی می‌کنیم»، حالت دفاعی کمتری در شریک زندگی شما ایجاد می‌کند تا «نمی‌فمم چرا تو همیشه لباس‌های کثیفت رو می‌ندازی روی زمین!»

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط