هشت سال و هفت ماه: تشخیص درست و غلط

هشت سال و شش ماهگی کودکتان تمام شده و او حالا یک کودک هشت سال و هفت ماهه است. در این مطلب با نکاتی در مورد تشخیص درست از غلط در کودک هشت ساله‌تان و آموزش بهداشت دهان کودک آشنا شوید.

تشخیص درست از غلط

کودک شما در حال ایجاد درکی قوی از درست و غلط است که پیشرفتی طبیعی و مفید محسوب می‌شود. بچه‌های هشت ساله می‌توانند در عقاید خود سختگیر به نظر برسند. ممکن است از فرزندتان بشنوید که شخص خاصی «خوب» است یا کاری که فلان شخص انجام می‌دهد «بد» است و درک کمی از این نکته دارد که بین این دو قطب اغلب یک منطقهٔ خاکستری هم هست، یعنی همه چیز مطلق نیست.

استدلال اخلاقی فرزند شما خودمحورانه است. او می‌فهمد که دلیل انجام دادن یا ندادن کاری پیامد آن است، خواه مجازات شود یا نشود. او همچنین به تدریج می‌فهمد که اعمال و رفتارها چگونه روی دیگران تأثیر می‌گذارد، پس حالا زمان خوبی برای استناد به قانون طلایی است، قانونی که می‌گوید با دیگران به همان شیوه‌ای رفتار کنید که می‌خواهید با خودتان رفتار شود.

فرزند شما همچنین دغدغه‌ٔ عدالت را نیز دارد، یعنی این موضوع که با او عادلانه رفتار شود و پیامدهایی عادلانه دریافت کند. تأدیب و تربیتی که به عواقب و پیامدهای منطقی متکی باشد مؤثر است. به عنوان یک مثال خیلی ساده، اگر وقتی از کسی خواسته شد تلویزیون را خاموش نکرد، فردا نمی‌تواند آن را تماشا کند.

نکتهٔ والدین: بوی بد دهان

بوی بد دهان کودک به ندرت مسئله‌ای هشداردهنده است، اما نشانه‌ٔ آن است که شما باید با دقت بیشتری روی بهداشت دهان و دندان کودکتان نظارت کنید. بیشتر بچه‌های هشت ساله می‌توانند درست مسواک بزنند اما گاهی اوقات قادر به مسواک زدن دقیق، پاک کردن دندان‌های آسیاب دوم یا مثلاً نخ دندان کشیدن نیستند.

در صورت ادامهٔ مشکل، بهتر است دندان‌پزشک فرزندتان را در جریان بگذارید، چون گاهی اوقات بدبویی دهان به دلیل عفونت سینوس‌ها یا عفونت لوزه‌ ایجاد می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط