آیا کیسهٔ هوای خودرو یا ایربگ برای کودکان خطر دارد؟

آیا کیسهٔ هوای خودرو یا ایربگ برای کودکان خطر دارد؟

ایمنی کودک در صندلی ماشین کودک بسیار مهم است و کیسه‌های هوا یا ایربگ یکی از خطرهای موجود در خودروها برای بچه‌ها هستند. در این مطلب با خطر ایربگ‌ها برای کودکان آشنا شوید.

آیا کیسه‌ٔ هوای ماشین برای کودکان خطر دارد؟

کیسه‌ٔ هوای صندلی‌های جلو در کلیه‌ٔ خودروهای سواری، شاسی‌بلند، وانت‌ و ون‌ها الزامی است، زیرا آنها زندگی‌های زیادی را نجات می‌دهند، اما آنها همچنین باعث مرگ تعداد زیادی کودک که برخی از آنها کودکان زیر یک سالی بودند که در صندلی ایمنی خودرو کودک و رو به عقب نشسته بوده‌اند هم کشته‌اند و برخی از این اتفاقات در تصادف‌های جزئی رخ افتاده است. پس پاسخ مثبت است، بله، ایربگ خودروها برای کودکان خطرناک است!

چرا کیسه‌ٔ هوای ماشین برای کودک خطرناک است؟

کیسه‌های هوا تقریباً بلافاصله پس از تصادف باد می‌کنند که غالباً با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت از داشبورد بیرون می‌جهند. این بیشتر از نیروی مشت ضربه‌‌فنی یک بوکسور سنگین‌وزن است. این ضربه می‌تواند کودکان و حتی بزرگسالانی را که خیلی نزدیک کیسه‌ٔ هوا نشسته‌اند یا هنگام ترمز اضطراری به سمت داشبورد پرتاب شده‌اند، مجروح کند یا بکشد.

پس هرگز یک کودک را در صندلی ایمنی رو به عقب در صندلی جلوی اتومبیلی که کیسهٔ هوای فعال دارد نگذارید. صندلی ایمنی، سر آنها را چنان نزدیک به داشبورد قرار می‌دهد که مستقیماً در مسیر خروج کیسه‌ٔ هوا هستند.

کیسه‌های هوا همچنین می‌توانند برای بچه‌های بزرگ‌تر نشسته در صندلی جلو کشنده باشند. از آنجا که عضلات کمر، گردن و شکم بچه‌ها ضعیف‌تر است و از آنجا که سرشان به نسبت اندازهٔ بدنشان بزرگ است، حفظ وضعیت قائم بدن حتی در یک تصادف ملایم برایشان دشوارتر است. بنابراین آنها احتمال بیشتری برای برخورد با نیروی کور کیسه‌ٔ هوا در هنگام باز شدن آن دارند.

امن‌ترین جا برای نشستن کودک در ماشین کجاست؟

در حالت ایده‌آل، امن‌ترین جا برای هر کسی در اتومبیل، وسط صندلی عقب یا ردیف صندلی وسط است. اما اگر بیش از یک کودک در اتومبیل باشد، فقط یک نفر می‌تواند آن نقطه را اشغال کند و اگر قسمت میانی صندلی عقب کمربند شانه‌ای برای ثابت کردن کودک در بوستر یا پشتیبانی از یک کودک بزرگ‌تر را نداشته باشد، مناسب بچه‌ها نخواهد بود. به‌طورکلی، بچه‌های زیر ۱۲ سال باید جایی در صندلی عقب بنشینند و از صندلی ایمنی یا بوستر مناسب یا کمربند ایمنی متناسب با سن و سایز خود استفاده کنند.

اگر مجبورید کودک را در صندلی جلو بگذارید، چون ماشین پر است یا فاقد صندلی‌های پشتی مثل خودروهایی شبیه وانت است، قبل از نصب صندلی ایمنی یا بوستر کودک، صندلی ماشین را تا آنجا که ممکن است عقب بکشید. اگر کیسه‌ٔ هوا دکمه‌ٔ خاموش دارد، آن را غیرفعال کنید. اگر نمی‌توانید کیسه‌ٔ هوا را غیرفعال کنید، تحت هیچ شرایطی صندلی ایمنی رو به عقب کودک را در آن مکان قرار ندهید. اگر دکمه‌ٔ خاموش-روشن کیسه‌ٔ هوا ندارید و به طور مرتب نیاز دارید کودک را در صندلی جلو قرار دهید، سعی کنید یک دکمه نصب کنید.

کیسه‌ٔ هوای جانبی چیست؟

برخی از کیسه‌های هوای جانبی قدیمی که هم سطح قفسهٔ‌سینه قرار دارند برای کودکان بالقوه خطرناک اعلام شده‌اند. اگر ماشین شما این نوع کیسهٔ هوا را دارد، فرزند خود را از تکیه دادن یا خم شدن روی آن منع کنید. کیسه‌های هوای جانبی که روی سقف و هم‌سطح با سر سرنشین خودرو نصب می‌شوند بسیار ایمن‌تر هستند. برای اینکه بفهمید اتومبیل شما چه نوع کیسه‌ٔ هوای جانبی دارد، به دفترچهٔ راهنمای اتومبیل مراجعه کنید یا با یک فروشندهٔ آگاه تماس بگیرید.

آیا کیسه‌های هوای ماشین‌های جدید ایمن‌تر هستند؟

بسیاری از وسایل نقلیه‌ٔ مدل جدیدتر و تمام خودروهای سواری، وانت، شاسی‌بلند و ون‌های تولیدشده پس از اول سپتامبر ۲۰۰۶ در برخی کشورها مجهز به «کیسه‌ٔ هوای پیشرفته‌ٔ جلو» هستند. آنها طوری طراحی شده‌اند که خطر آسیب به بچه‌ها و بزرگسالان کوچک‌اندام را در تصادفات با سرعت کم کاهش دهند.

در مورد کیسه‌های هوای پیشرفته‌ٔ جلو، سنسورهای موجود در صندلی بر اساس وزن مسافر به سیستم پیام می‌دهد که مسافر چقدر بزرگ است. اگر مسافر به عنوان کودک تشخیص داده شود، سیستم یا مانع از عمل کردن کیسهٔ هوا می‌شود یا آن را با نیروی کمتری باز می‌کند. اما حتی با وجود کیسه‌های هوای پیشرفته، صندلی عقب همچنان امن‌ترین جا برای فرزند شماست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط