آلرژی کودک به نیش حشرات چه علائمی دارد؟

آلرژی کودک به نیش حشرات چه علائمی دارد؟

کودکان اغلب واکنش خفیفی به نیش حشرات دارند اما در موارد نادر نیز ممکن است برخی کودکان واکنش آلرژیک شدیدی به گزش یا نیش یک حشره داشته باشد که می‌تواند بسیار خطرساز باشد. در این مطلب می‌توانید با علائم خطر در کودک بعد از گزش یا نیش حشرات آشنا شوید.

علائم آلرژی کودک به نیش حشرات

رایج‌ترین حشراتی که واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند زنبورهای زرد، زنبورهای عسل، زنبور سرخ و برخی مورچه‌ها در مناطقی خاص هستند. اگر فرزندتان پس از نیش یک حشره، هر یک از علائم زیر را داشت، بهتر است بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید:

  • خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس
  • استفراغ یا درد شکم
  • کهیر یا راش در دیگر نواحی بدن
  • ضربان قلب سریع
  • ورم لب‌ها یا گلو
  • خواب‌آلودگی یا گیجی ناشی از شوک و نه یک خواب یا چرت معمول

اقدامات کمکی اولیه هنگام بروز واکنش آلرژیک کودک به نیش حشرات

وقتی منتظر رسیدن کمک پزشکی هستید یا اگر کمک پزشکی دیر رسید یا هر مورد دیگری، تا رسیدن کمک باید کودک را طوری روی زمین بخوابانید که قسمت نیش خورده‌ٔ بدنش پایین‌تر از سطح قلبش باشد. اگر لباسش تنگ است، آنها را از تنش درآورید، او را به پهلو قرار دهید تا در صورت استفراغ دچار خفگی نشود و یک پتو رویش بکشید.

همچنین سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از شنیدن این توصیه هم عصبانی نشوید، چون مغز انسان با حفظ آرامش قادر به بهتر فکر کردن است. اگر فرزندتان بالای یک سال شما هوشیاری خود را از دست داد، تا زمان رسیدن کمک، احیای قلبی تنفسی کودکان بالای دو سال را روی او انجام دهید و اگر کودک کمتر از یک سال دارد، احیای قلبی ریوی شیرخواران را انجام دهید.

کادر مرکز اورژانس به محض در دسترس قرار گرفتن می‌توانند در صورت واکنش آلرژیک شدید به کودکتان اپی‌نفرین تزریق کنند. این کار معمولاً قبل از بسته شدن گلوی کودک یا بیهوش شدن او، واکنش آلرژیک را متوقف می‌کند.

اگر مشکوکید که فرزندتان به نوعی حشرهٔ خاص آلرژی دارد، لازم است از قبل با پزشکش صحبت کنید. او برای تأیید، احتمالاً شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع خواهد داد. شما نیز لازم است بدانید که در صورت بروز واکنش آلرژیک چه اقداماتی انجام دهید، پس با همکاری پزشک کودک یا متخصص آلرژی دستورالعملی برای این مواقع تهیه کنید و مطمئن شوید هر کسی که مراقبت از فرزندتان را بر عهده می‌گیرد، این دستورالعمل را کاملاً می‌داند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط