رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه دوازدهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه دوازدهم تولد

این هفته آخرین هفته از دوران شیرخوارگی کودک شما خواهد بود و از هفتهٔ آینده، او دیگر هم یک کودک نوپاست و هم روز تولدش فرا می‌رسد. مادرشو هم مانند دیگران و شاید پیش از همه، فرا رسیدن سالروز تولد کودک دوست‌داشتنی، خاص و بی‌همتایتان را تبریک می‌گوید. همچنان به یاد داشته باشید که کودک شما منحصربه‌فرد است و ادامهٔ مراحل رشدش را نیز با سرعت خاص خود طی می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای رشد نیاز دارند. اگر نگران موضوعی در رابطه با رشد فرزندتان هستید بهتر است با پزشک اطفال کودکتان صحبت کنید و به موارد غیرعلمی دیگر اطمینان نکنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد و نمو یک کودک در هفتهٔ چهارم از دوازدهمین ماه تولدش آشنا شوید.

اولین قدم‌ها

اگر کودک شما هنوز راه نمی‌رود، به احتمال زیاد به زودی اولین قدم‌های مستقل خود را برخواهد داشت. اما اگر این طور نشد نیز لازم نیست نگران شوید، زیرا برخی از کودکان در حوالی ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. شما هم می‌توانید با ایستادن یا زانو زدن در مقابل کودک و پیش بردن دست‌های خود، او را تشویق به راه رفتن کنید یا دست‌هایش را نگه دارید و او را به سمت خودتان راه ببرید.

کودک شما نیز ممکن است مثل بیشتر کودکان هم‌سن خود برای برداشتن اولین قدم‌ها، دست‌هایش را برای حفظ تعادل به دو طرف باز كند و از آرنج خم ‌كند و درحالی‌که پاهایش رو به بیرون است، شکمش را جلو بدهد و باسنش را نیز باز هم برای حفظ تعادل عقب بدهد.

مثل همیشه بهتر است مطمئن شوید که کودک محیط نرم و ایمنی در اختیار دارد که در آن به تمرین مهارت‌های جدید خود بپردازد. از دستورالعمل‌های استاندارد ایمن‌سازی خانه پیروی کنید و هرگز کودک را بدون مراقبت ترک نکنید.

کنار گذاشتن پستانک

اگر کودک شما تا این سن هنوز پستانک می‌خورد، لازم است آن را کنار بگذارید و احساس هم نکنید جدا کردن کودک از چیزی که این همه به آن علاقه‌مند شده، بدجنسی است. هرچه کودکتان مدت طولانی‌تری پستانک بگیرد، کنار گذاشتن آن سخت‌تر می‌شود اما دلیل دیگری نیز برای این کار وجود دارد و آن این است که اکنون، زمان آغاز مرحلهٔ هیجان‌انگیزی از رشد گفتاری کودک است و وقتی چیزی تمام‌وقت در دهان کودک شماست کمتر احتمال دارد که او حرف بزند.

جدا کردن کودک از پستانک می‌تواند سخت باشد، پس بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. برای این کار می‌توانید ابتدا استفاده از پستانک در طول روز را محدود کنید و سپس استفاده در شب را قطع کنید. همچنین شاید بتوانید پستانک کودک را با یک عروسک یا اسباب‌بازی جدید مبادله کنید.

بازی‌های جدیدتر

تا این سن، بازی‌های کودک بیشتر شامل تسلط بر مهارت‌های حرکتی ظریف بوده و او در برداشتن اشیا با انگشت شست و سبابه مهارت کامل پیدا کرده است. اما از این پس، او احتمالاً به بازی‌هایی می‌پردازد که عضلات بزرگ‌تر را ورزش می‌دهند. برخی کودکان در این سن می‌توانند برای فعالیت‌های آرام دو تا پنج دقیقه تمرکز کنند، هرچند ممکن است همهٔ بازی‌های مورد علاقهٔ کودک شما بازی‌های آرامی نباشد.

کودک شما احتمالاً هل دادن، پرتاب کردن و انداختن همه چیز را هم سرگرم‌کننده می‌یابد. او می‌تواند به شما یک اسباب‌بازی بدهد یا یکی را از شما بگیرد و بازی‌هایی را که در آن می‌تواند چیزهایی را در یک ظرف قرار دهد و دوباره بیرون بریزد دوست دارد. برای این بازی‌ها می‌توانید از لگو و سبد یا جعبه و قابلمه‌های سبک و تابه‌‌های بزرگ و کوچکی که کودک بتواند آنها را داخل یکدیگر جا دهد استفاده کنید. او همچنین ممکن است از صداهای بلند به هم خوردن قابلمه و تابه‌‌ها به هیجان بیاید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط