رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه سوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه سوم تولد

یک نکتهٔ مهم که والدین باید به یاد داشته باشند این است که کودک شما در هر صورت منحصربه‌فرد است و تمام کودکان مراحل رشد را با سرعت خاص خودشان طی می‌کنند. همچنین کودکان زودرس یا نوزادانی که با مشکلی خاص به دنیا آمده‌اند ممکن است به زمان بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف رشد نیاز داشته باشند و بهتر است هر گونه نگرانی احتمالی در مورد رشد کودک خود را با پزشک کودکتان مطرح کنید. در این مطلب می‌توانید با زندگی یک کودک در هفتهٔ سوم از سومین ماه تولدش آشنا شوید.

شروع حرکات نرم‌تر

حرکات فرزند شما در میانهٔ ماه دوم تولدش کمی هماهنگ‌تر می‌شود و شما متوجه خواهید شد که حرکات نامنظم و خشک دست و پای کودک جای خود را به حرکات نرم‌تر و موزون‌تری داده‌ است، به ویژه هنگامی که او در حال تماشای افراد دیگر است.

بهتر است به او فضای کافی برای کشش و حرکت دادن دست‌ و پایش را بدهید. مثلاً یک پتوی نرم روی زمین پهن کنید و بگذارید هر طور می‌خواهد حرکت کند. این حرکت‌ها می‌تواند به کودک کمک کند تا عضلات در حال رشد خود را تقویت کند و انعطاف‌پذیری و قدرت کشش بدنی آنها را بالا ببرد. همچنین اگر با رعایت احتیاط برای چند دقیقه او را روی شکمش به حالت دمر بخوابانید می‌بینید پاهای خود را به عقب فشار می‌دهد که اولین قدم در آمادگی برای سینه‌خیز رفتن است.

داشتن برنامه برای خوابی راحت

هر تصمیمی که برای خواب کودک دارید، یعنی این موضوع که شما بخواهید کودکتان از همان سن پایین در تخت خودش بخوابد یا بخواهید در سال‌های اول کنار شما بخوابد، بدانید که داشتن یک برنامهٔ آرامش‌بخش روتین و ثابت برای قبل از خواب به فرزندتان کمک خواهد کرد تا راحت‌تر بخوابد و استراحتی را که نیاز دارد به دست بیاورد و در هر صورت اکنون وقت خوبی برای ایجاد این برنامه است.

برنامهٔ روتین قبل از خواب می‌تواند شامل کمی آرام تاب دادن، لالایی خواندن، شستن دست و صورت، قصه‌ گفتن، بغل کردن یک شیء آرامش‌بخش مانند یک پتوی نرم یا حیوانات عروسکی، چرخیدن در خانه همراه شما و گفتن شب‌به‌خیر به هر یک از اتاق‌ها و مکان‌های خانهٔ شما باشد و هر چیز دیگری که حس می‌کنید برای شما و خواب کودکتان مؤثر است. این مراسم سادهٔ قبل از خواب به مرور با بزرگ‌تر شدن فرزندتان تکامل پیدا خواهد کرد.

آشنایی با افراد دیگر

در این سن کودک شما لازم است به آشنا شدن با کودکان و بزرگسالان هر دو علاقه‌مند باشد. ممکن است متوجه شوید که وقتی می‌بیند کسی وارد اتاق می‌شود به او لبخند می‌زند یا زمانی که کسی می‌خواهد او را در آغوش بگیرد، دست‌هایش را باز می‌کند.

حالا همچنین زمان خوبی برای معرفی کودک به یک پرستار یا سایر افرادی است که می‌خواهید بعد از این از او مراقبت کنند. از مراقبان احتمالی بخواهید بیایند و با شما و کودکتان معاشرت کنند و وقت بگذرانند، زیرا بعدها او ممکن است دچار اضطراب حضور غریبه شود، طوری که حتی یک آشنایی ساده با دیگران هم غیرممکن به نظر برسد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که کودکان خلق‌وخوهای مختلفی دارند و برخی از آنها نسبت به دیگران کمتر پذیرا هستند. اگر کودک شما از آدم‌های جدید با آغوش باز استقبال نمی‌کند، بهتر است صبر داشته باشید، او را در آغوش خود نگه دارید و دوباره برای معرفی شخص جدید تلاش کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا با آدم‌ها و شرایط جدیدش کنار بیاید. محیط‌های آشنا نیز کمک خواهد کرد تا معرفی افراد جدید به کودک راحت‌تر باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط