رشد کودک در هفتهٔ اول ماه چهارم تولد

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه چهارم تولد

کودک شما از این هفته وارد ماه چهارم از زندگی خود شده است. یادتان نرود که فرزند شما منحصربه‌فرد است و همچنان مراحل رشد را با سرعت خاص خودش طی می‌کند. اگر هر گونه نگرانی و سؤالی در مورد رشد کودک خود دارید لازم است آن را با پزشک کودکتان مطرح کنید. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ اول از زندگی یک کودک در چهارمین ماه تولدش آشنا شوید.

واکنش به شناختن شما

اگرچه کودکتان از چند روز پس از تولدش نیز صدای شما را می‌شناخت اما ممکن است حالا بتواند این را به شما نشان دهد. برخی از کودکان در این سن علائم آشکاری از شناختن پدر و مادر خود نشان می‌دهند.

کودک شما به احتمال زیاد به غریبه‌ها نیز لبخند می‌زند، به ویژه هنگامی که مستقیم به چشم‌های او نگاه می‌کنند و اداهای بچگانه درمی‌آورند یا با او حرف می‌زنند، اما او شروع به طبقه‌بندی افراد حاضر در زندگی خود کرده است که قطعاً شما، همسرتان و شاید چند نفر دیگر را به بقیه ترجیح می‌دهد.

کودک همچنین ممکن است ناگهان ساکت شود و با شما ارتباط چشمی برقرار کند یا در یک جمع به دنبال شما بگردد و وقتی شما را دید دست‌های خود را با هیجان تکان دهد یا لبخند بزند. او حتی ممکن است از عطر و بوی شما هم آرامش بگیرد.

در این سن‌ها یک جهش بزرگ در رشد مغزی کودک در حال وقوع است که با تغییرات رفتاری قابل ‌توجه همزمان است. او با جهان خارج هماهنگ‌تر شده است و به تغییرات در محیط اطراف خود حساس‌تر است. بخشی از مغز که هماهنگی دست و چشم را مدیریت می‌کند و به کودک امکان شناخت اشیا را می‌دهد، به سرعت در حال رشد است. حواس شنوایی، زبان و بویایی او نیز حساس‌تر و فعال‌تر می‌شوند. این روزها هنگامی که صدای شما را می‌شنود، ممکن است مستقیماً به شما نگاه کند و شروع به غان و غون کردن یا تلاش برای صحبت کردن کند.

رشد اولیهٔ مهارت‌های زبان

تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که والدینشان با آنها صحبت می‌کنند وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، به طور قابل توجهی ضریب هوشی بالاتر و دایرهٔ واژگان وسیع‌تری نسبت به بچه‌های دیگر دارند، در نتیجه ارتباط و تعامل داشتن با او در این مرحله بسیار مهم است. شما می‌توانید با قرار دادن کودک در معرض انواع مختلف کلمات، پایه و بنیان محکمی برای توسعهٔ هوش و مهارت‌های زبانی او فراهم کنید.

وقتی او را از خانه بیرون می‌برید دربارهٔ محیط اطراف خود صحبت کنید و وقتی در راهروهای پاساژها می‌چرخید به اشیا اشاره کنید و اسم آنها را به او بگویید. کودک شما هنوز نمی‌تواند این کلمات را تکرار کند، اما در حال ذخیره‌سازی همهٔ اطلاعات در حافظهٔ به سرعت در حال رشد خود است.

اگر زبان مادری شما و همسرتان متفاوت است یا اگر در خانه از دو زبان استفاده می‌کنید، کودکتان از شنیدن منظم هر دو زبان بهره خواهد برد و اگر در ابتدا برخی از مهارت‌های کلامی او با تأخیر به نظر می‌رسد نگران نشوید، زیرا او نه تنها این تأخیر را جبران می‌کند، بلکه ممکن است در مهارت‌های زبانی خود بسیار موفق‌تر شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط