رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه پنجم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه پنجم تولد

اگر رشد کودک شما کمی با نمودار رشد کودکان یا دیگر بچه‌های هم‌سن کودک شما کمی تفاوت دارد، بهتر است به یاد داشته باشید که تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشدش را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. اما اگر هر گونه نگرانی‌ای در این باره دارید یا چیزی شما را نگران کرده، لازم است با پزشک کودکتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با چگونگی رشد و زندگی کودک در هفتهٔ سوم از پنجمین ماه تولدش آشنا شوید.

خندیدن و شروع حس شوخ‌طبعی

اگرچه گریه کردن هنوز هم اصلی‌ترین ابزار کودک برای برقراری ارتباط است، اما در طول ماه پنجم زندگی حس شوخ‌طبعی نیز در او بروز می‌کند. کودک ممکن است به غافلگیری‌های خوشایند بخندد، مثلاً وقتی شما زیر پتو پنهان شده‌اید و ناگهان صورت خود را بیرون می‌آورید یا وقتی یک اسباب‌بازی فنری از جعبهٔ آن بیرون می‌پرد. البته به شرطی که این غافلگیری‌ها همراه با صدای خیلی بلند نباشد یا کودک را نترساند.

شما می‌توانید با شکلک‌های خنده‌دار، شیرین‌کاری مختلف، خندیدن‌ و لبخند زدنِ کودکتان را تشویق کنید. کودکان از شنیدن انواع صداها لذت می‌برند و شما برای ایجاد صداهای مختلف نیازی به اسباب‌بازی‌‌های خاص ندارید. شما می‌توانید با زبان خودتان صدا درآورید، سوت بزنید یا صداهای حیوانات را تقلید کنید و ببینید که کودکتان عاشق این بازی‌ها خواهد شد.

بررسی اشیا

کودک خود را به بررسی و بازی با انواع مختلف اشیا تشویق کنید. چیز ساده‌ای مثل یک پوشک تمیز ممکن است کودک را چندین دقیقه سرگرم کند. او را تماشا کنید که چطور آن را در دهان می‌گذارد، نگه می‌دارد و مچاله می‌کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

به او یک جغجغهٔ سبک بدهید و ببینید که وقتی تکانش می‌دهد چطور از صدای آن شاد می‌شود. همچنین و برای مثال، کودک شما با حرکت دادن یک اهرم و شنیدن صدای زنگ شروع به فهم رابطهٔ علت و معلولی می‌کند. پس یک فضای بازی انتخاب خوبی برای این مرحلهٔ سنی است.

تشخیص طیف رنگ‌ها

کودکان از بدو تولد رنگ‌ها را می‌بینند، اما در تشخیص رنگ‌های مشابه مانند قرمز و نارنجی مشکل دارند ولی می‌توانند تفاوت بین رنگ‌های بسیار متفاوت مثل قرمز، سبز و زرد را تشخیص ‌دهند. در نتیجه، کودکان کوچک‌تر اغلب طرح‌های رنگی سیاه و سفید یا دارای تضاد رنگی بالا را ترجیح می‌دهند. اما در این سن، اختلاف رنگ‌ها آشکارتر شده و کودک شروع به تمایز بین رنگ‌های مشابه کرده است. برای کمک می‌توانید کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف به او بدهید و واکنشش را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط