نقاط عطف رشد کودک از یک تا دو ماهگی

نقاط عطف رشد کودک از یک تا دو ماهگی

وقتی با خواندن مطلبی یا گفتهٔ فرد آگاهی مثل پزشک کودکتان مطلع می‌شوید که کودکتان در سال اول زندگی‌اش احتمالاً به چه نقاط عطفی می‌رسد، لازم است همواره به یاد داشته باشید که این اطلاعات فقط یک رهنمود کلی است و در نهایت هر کودکی منحصربه‌فرد است و با سرعت و آهنگ خودش رشد می‌کند. در این مطلب می‌توانید با رشد نرمال و طبیعی کودکان شیرخوار یک تا دو ماهه که این رشد طبیعی طیف وسیعی از آنها را در برمی‌گیرد و برخی علائم هشداردهنده در مورد رشد کودکان شیرخوار در این سن‌ها آشنا شوید.

نقاط عطف رشد نوزاد یک و دو ماهه

روزهای اول بعد از تولد نوزاد شما می‌تواند فقط شامل شیر دادن، عوض کردن پوشک، خواباندن کودک و پاسخ به گریه‌های او باشد اما طی چند هفته او کم‌کم بیشتر به صدا، صورت و لمس شما توجه می‌کند.

نوزادتان نمی‌تواند روی فاصلهٔ بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر تمرکز کند، یعنی همان فاصله‌ای که برای خیره شدن به شما نیاز دارد. تصاویر و اشکال سیاه و سفید هم توجه او را جلب می‌کند. شنوایی او کاملاً رشد یافته و ممکن است به سمت صداهای آشنا مثل صدای شما برگردد.

وقتی نوزاد روی شکمش است ممکن است چند لحظه سرش را بالا بیاورد و به یک طرف بچرخاند، اما وقتی در حالت عمودی است، هنوز برای نگه داشتن سر و گردنش به تکیه احتیاج دارد. اگرچه دست‌های او با حرکات ناگهانی تکان می‌خورند، اما می‌تواند دست‌هایش را به دهانش نزدیک کند.

راهکارهای والدین برای رشد بهتر کودک در یک و دو ماهگی

توجه و ارتباط پدر و مادر به عنوان والدین و نزدیک‌ترین افراد به کودکشان در رشد بچه‌ها نقش مهمی دارند. برای رشد و شکل‌گیری یک ارتباط بهتر راهکارهایی وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

از آشنا شدن با نوزادتان لذت ببرید: کودک را در آغوش بگیرید، با او صحبت کنید و یاد بگیرید که گرسنگی یا خواب‌آلودگی‌اش را با چه علائمی نشان می‌دهد. به کودکتان توجه کنید و پاسخش را بدهید و مطمئن باشید که نمی‌توان یک نوزاد را لوس کرد.

کودک را با فضای بیرون خانه آشنا کنید: نوزاد از بیرون بودن در کنار شما و دیدن بچه‌های دیگر لذت خواهد برد، پس اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را بیرون از خانه می‌گذراند. شما می‌توانید روزهایی که هوا آلوده نیست با او برای یک پیاده‌روی کوتاه به جاهای نزدیک خانه بروید.

با کودکتان ارتباط برقرار کنید: وقتی با نوزادتان حرف می‌زنید، برایش آهنگ یا کتابی می‌خوانید، بهتر است به او نزدیک شوید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید.

با کودک بازی کنید: وقتی هوشیار و سرحال است با او بازی کنید. به عنوان مثال با او دالی‌موشه بازی کنید یا صدایش را برایش تقلید کنید و واکنشش را ببینید.

به زمان استراحتش اهمیت بدهید: یاد بگیرید و از روی رفتارش بفهمید که چه زمانی او دیگر به اندازهٔ کافی بازی کرده است و نیاز به استراحت دارد.

علائم نیاز به پیگیری پزشک در یک و دو ماهگی

هر کودکی با سرعت خودش رشد می‌کند، اما لازم است در صورت دیدن موارد زیر در کودک یک یا دو ماههٔ خود با پزشک کودکتان صحبت کنید:

  • آهسته شیر می‌خورد یا خوب نمی‌مکد.
  • به نظر نمی‌رسد که چشم‌هایش را روی چیزی متمرکز کند یا اشیای در حال حرکت در اطرافش را دنبال کند.
  • به نورهای‌ روشن واکنش نشان نمی‌دهد.
  • بدنش خیلی شل و ول یا خیلی سفت به نظر می‌رسد.
  • به صداهای بلند واکنشی نشان نمی‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط