از بچه‌های سرماخورده چطور مراقبت کنیم؟

زمستان فصلی است که بچه‌ها بیشتر از همیشه در معرض سرماخوردگی هستند. آنها در مهدکودک یا مدرسه مریض می‌شوند و این بیماری‌ را به یکدیگر منتقل می‌کنند. این کوچولوهای بازیگوش وقتی سرما‌ می‌خورند بی‌حال و بی‌حوصله می‌شوند و پدر و مادرها برای مراقبت از آنها سؤال‌های زیادی دارند. در این مطلب به رایج‌ترین این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم.

کودکم تب دارد، چه‌کار کنم؟

زمانی که درجه حرارت بدن کودک شما ۳۸ درجه یا بالاتر است کودکتان تب دارد. اگر کودک زیر شش ماه است، حتماً با پزشکتان تماس بگیرید. همچنین کودکانی که بیش از دو روز است تب دارند یا واکسینه نشده‌اند هم باید توسط پزشک معاینه شوند. در موارد دیگر می‌توان با مشورت پزشک و استفاده از استامینوفن تب کودک را پایین آورد. راه بهتر این است که بدن کودک را با اسفنج نم‌دار خنک کنید. یادتان باشد که هرگز به کودک آسپیرین ندهید زیرا ممکن است اثر نامطلوبی روی کبد و مغز او بگذارد.

آیا سوپ مرغ به کودک سرماخورده کمک می‌کند؟

بله. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد سوپ مرغ کمک می‌کند تا التهاب کاهش یابد. همچنین این غذا از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند و از آنجا که حاوی مرغ و سبزیجات است می‌تواند مواد مغذی زیادی به کودک برساند. خوب است که علاوه بر سوپ مقدار زیادی مایعات شامل آب، آب‌میوهٔ خانگی یا شیر به او بدهید.

آیا می‌توان به کودک آبلیمو و عسل داد؟

به کودک بالای دو سال بله. عسل و آبلیمو کمک می‌کند که گلودرد کودک شما کمی بهتر شود. توجه داشته باشید که هرگز به نوزادان عسل ندهید، زیرا ممکن است سبب ایجاد عوارض بسیار وخیم در نوزاد شود. برای کودکان بالای دو سال کمی عسل، آبلیموی طبیعی و آب ولگرم را مخلوط کنید و برای بهبود گلودرد به او بدهید.

آیا می‌توانم همزمان چند دارو به کودک بدهم؟

برای داروهایی که بدون نسخه از داروخانه دریافت می‌کنید خیر. توجه داشته باشید که داروهای مخصوص سرماخوردگی معمولاً دارای استامینوفن هستند و شما با دادن دو دارو با نام‌های مختلف اما مواد تشکیل‌دهندهٔ ثابت، باعث می‌شوید که دُز زیادی از دارو وارد بدن کودک شود. ترکیبات داروهای بدون نسخه را بخوانید و توجه کنید که خطر دریافت دز بیش از حد دارو را در کودک خود ایجاد نکنید.

آیا برای خوردن دارو کودک را از خواب بیدار کنم؟

اگر پزشکتان تأکید نکرده، لازم نیست این‌ کار را انجام دهید. استراحت کردن یکی از بهترین‌ راه‌های درمان سرماخوردگی است. پس اجازه دهید که او هر چقدر می‌خواهد بخوابد. نگران نباشید که ممکن است کودک دز دارو را از دست بدهد، می‌توانید وقتی بیدار شد دارو را به او بدهید. توجه داشته باشید که بهتر است بیشتر از سه روز کودک شما داروی بدون نسخه استفاده نکند و توسط پزشک معاینه شود.

اگر کودک دارو را پس داد، دوباره به او دارو بدهم؟

خیر. اگر کودک دارو را بالا آورد یا بیرون ریخت، لازم نیست که دوباره به او دارو بدهید، زیرا شما نمی‌دانید که کودک چه مقدار از دارو را خورده و چه مقدار را بیرون ریخته، بنابراین بهتر است دز دارو را زیاد نکنید. اگر کودک شما به هیچ‌وجه دارو را نمی‌خورد، می‌توانید با مشورت پزشک دارو را با خوراکی بهتری مخلوط کنید.

زمانی که داروی مخصوص کودک ندارم می‌توانم داروی بزرگسالان به او بدهم؟

خیر. به هیچ‌وجه دارویی را که برای شما تجویز شده به کودک یا نوزاد ندهید، زیرا شما نمی‌دانید که کودک چه میزان از دارو را احتیاج دارد. همچنین فرمول بعضی از داروها برای کودکان متفاوت است. پس صرفاً از داروهایی استفاده کنید که برای کودک ساخته شده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط