چطور بین کارهای خانه و کار بیرون تعادل برقرار کنیم؟

امروزه زنان بخش بزرگی از نیروی کار هستند و در کنار کارهای بیرون از خانه، کارهای مخصوص خانه و بچه را هم انجام می‌دهند. انجام تمام این کارها و فعالیت‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است و به انرژی فوق‌العاده‌ای احتیاج دارد. مجموع اینها گاهی باعث می‌شود یک خانم در طول روز کمی احساس ناتوانی یا خستگی کند یا اینکه به تمام کارهایش نرسد. امروز می‌خواهیم چند راهکار به خانم‌های شاغل یاد بدهیم تا در طول روز کمتر دچار سردرگمی شوند.

زمان کار، زمان کار است

کوچولوی شما در مهدکودک است، همسرتان سرما خورده و امشب تولد مادرتان است. همهٔ اینها موضوع‌های مهمی هستند که فکرتان را مشغول می‌کند، اما اگر قرار بود تمام روز به اینها فکر کنید و کار دیگری نکنید، پس چرا به محل کارتان رفتید؟ آیا آنجا مفید هستید؟ توصیه ما این است که زمانی که در محل کار خود هستید به کارتان فکر کنید. هرچند می‌توانید با مربی مهدکودک یا همسرتان هم تماس بگیرید. حتماً می‌دانید اگر تمام روز را فکر کنید به‌علاوهٔ کارهای عقب‌مانده در خانه، کارهای عقب‌ماندهٔ محل کارتان هم ذهنتان را آزار خواهد داد.

شب قبل شما را جلو می‌اندازد

این روش، روش مادرهای حرفه‌ای است؛ اینکه از شب قبل همه چیز را برای یک فردای خوب آماده می‌کنند. صبح که از خواب بیدار می‌شوید علاوه بر کارهای شخصی خودتان باید اوضاع بچه را هم سامان بدهید و هر دوی اینها وقت زیادی می‌گیرد. پس چرا ریختن غذا در ظرف ناهار، آماده کردن میوه، کوله و لباس بچه‌ها را از شب قبل انجام ندهید؟ یک‌ بار امتحان کنید، می‌بینید که صبح‌ها سرحال‌تر می‌شوید و کمتر چیزی را فراموش می‌کنید.

یک تقویم خانوادگی به شما کمک می‌کند

اولویت‌‌هایتان را برای هفتهٔ آینده مشخص کنید. زمان پرداخت قبض‌ها و قسط‌ها را هم در نظر داشته باشید. اگر قرار است در طول هفته به جلسه‌ای بروید یا به بچه‌ها قول شهر بازی داده‌اید، آنها را هم یادداشت کنید. همهٔ این برنامه‌ها را در تقویمتان وارد کنید. خوب است موقع تکمیل این تقویم از بچه‌ها هم کمک بخواهید. روزهای جمعه معمولاً روزهای خوبی برای این‌ کار هستند. با این‌ کار ذهنتان در تکاپوی به یاد آوردن و منظم کردن تاریخ‌ها نیست و خیال شما راحت است که چیزی را فراموش نمی‌کنید. می‌توانید برای اطمینان بیشتر از اپلیکیشن‌های گوشی یا Google calendar هم استفاده کنید. این ابزارها با دادن پیام، رویدادها و قرارها را به شما یادآوری می‌کنند.

ارتباطتان را در طول روز حفظ کنید

در مورد اول گفتیم که وقتی سر کار هستید به کارتان فکر کنید، اما باید بدانید که این بدین معنا نیست که شما از تمام خانواده قطع ارتباط کنید تا کارتان تمام شود. خوب است که در طول روز چند بار با بچه‌ها صحبت کنید. اگر کودک شما نمی‌تواند صحبت کند، در خانه شعر و داستان بخوانید و صدایتان را ضبط کنید و از پرستارش بخواهید این شعر‌ها و داستان‌ها را برای او پخش کند. اگر بچهٔ نوجوان‌تری دارید، می‌توانید با چت کردن یا تماس گرفتن حال او را بپرسید.

جلوی اتلاف وقت را بگیرید

همهٔ ما در خانه و محل کار وظایف مشخصی داریم. سعی کنید موقع انجام آنها فقط به خود کارها فکر کنید. هنگام جست‌وجو هزاران صفحهٔ دیگر را نبینید. وب‌سایت‌های خرید را بالا و پایین نکنید و همهٔ پیام‌هایی را که در طول روز در گروه‌های مختلف منتشر می‌شود نبینید. اینها به راحتی وقت بسیار زیادی از شما می‌گیرند. بهتر است هرچه زودتر وظایف محول‌شده به خودتان را تمام کنید و بعد با خیال راحت کمی هم استراحت کنید.

یک برنامهٔ خانوادگی داشته باشید

بخش بزرگی از زندگی شما بچه‌هایتان هستند. آنها از شلوغی برنامهٔ شما خبر ندارند و به آن اهمیت نمی‌دهند. پس سعی نکنید مشکلات و کارهایتان را موبه‌مو برایشان تعریف کنید. به جای آن آخر هفته را به آنها اختصاص دهید. یک روز برنامهٔ شاد خانوادگی؛ مثلاً با هم به پارک بروید. یک بازی دسته‌جمعی در خانه داشته باشید. مهم نیست چقدر بازی‌تان هیجان‌انگیز باشد، مهم این است که بچه‌ها عاشق بازی کردن با بزرگ‌تر‌ها هستند. بازی کردن با بچه‌ها شما را هم سرحال می‌کند و دیگر از اینکه وقتی برای آنها نگذاشته‌اید احساس ناراحتی ندارید.

زمانی را برای استراحت خودتان در نظر بگیرید

نکتهٔ پایانی این است: بین این همه کار و مسئولیت‌های جورواجور خودتان را فراموش نکنید. این شما هستید که مادر یک بچه و همسر یک مرد هستید. باید ارزش خودتان را بدانید و به خودتان اهمیت بدهید. بخشی از وقت خود را روزانه برای استراحت و آرامش خودتان در نظر بگیرید. تلویزیون را خاموش کنید و چند دقیقه در فضایی آرام چشم‌هایتان را ببندید. می‌توانید به کلاس یوگا بروید یا یک دوش آب گرم بگیرید. یادتان باشد که نباید خودتان را فراموش کنید و باید به فکر استراحت خودتان باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط